Liderlik çalışmalarında takipçi (follower) merkezli yaklaşıma ilişkin bir değerlendirme
Künye
Göktürk, D, Ağın, E. (2020). Liderlik çalışmalarında takipçi (follower) merkezli yaklaşıma ilişkin bir değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20 (4), 191-210.Özet
Liderlik çalışmaları üzerine kapsamlı bir literatür bulunmaktadır. Liderlik özellikleri ve davranışları, kimliği,
süreçleri, ekolleri, felsefik ve metodolojik sorunlar gibi lider merkezli çerçeveler bu literatürün parçasıdır. Lider
merkezli olan literatür kapsamında takipçilerin nasıl konumlandığının tartışılmasına da ihtiyaç duyulmaktadır.
Liderlik literatüründe pasif/edilgen unsurlar olarak konumlandırılan takipçiler, kendilerini ve örgüte dair
süreçleri belirleyen aktörler olarak literatürde yeterince yer almamaktadırlar. Bu çalışma, liderin etkisinde varlık
tesis eden takipçi tanımının dışına çıkarak takipçilik kuramını (followership theory) ele almakta ve takipçilerin
liderliğin tesisinde nasıl roller üstlendiklerinin bir değerlendirmesini içermektedir. Araştırmanın amacı liderlik
çalışmalarının sosyal ve tarihsel çerçevesini inceleyerek liderlik literatürüne dair epistemik odakların hangi
ayrıcalıklı yapılar üzerine inşa edildiğini ve örgütlendiğini tartışmaya açmaktır. Bu tartışmada izlenilen yöntem
liderlik literatürünün sosyal ve tarihsel çerçevesini içeren ve liderlik ekollerini ele alan metinler ile takipçilik
kuramındaki role dayalı yaklaşım (role-based approach), inşacı yaklaşım (constructionism) ve evrimsel
(evolutionary) analiz tartışmalarını içeren kaynakların incelenmesine dayanmaktadır. Bu makalenin literatüre
katkısı, liderlik çalışmaları alanında ayrıcalıklı epistemik odakların tartışılmaya açılması ve takipçilere yönelik
bir literatürün görünür kılınmasıdır. Sonuç olarak bu çalışmada, liderlik ve takipçilik birbirlerini tamamlayan
ve birbirlerinin inşasında belirleyici olan örgüt işlerliğinin iki kurucu unsuru olarak ele alınmaktadır. There is a diverse literature on leadership studies. Leadership-centered frameworks such as leadership
characteristics and behaviors, identity, processes, ecoles, philosophical and methodological problems are part of
organizational studies literature. On the other hand, how the followers are positioned within the leader-centered
literature also need to be discussed. Followers, who are identified as passive actors in the leadership literature, are
not sufficiently involved in the literature as actors determining themselves and the processes related to the
organization. Based on the followership theory, this study aims to open a discussion on the limits of leadership
studies that position follower under the influence of leader and it includes a discussion about the role of followers
in the establishment of leadership. The aim of the research is to portray the social and historical contexts of
leadership studies to identify the privileged structures in which epistemicfoci of leadership literature are built and
organized. The method used in the article is based on the resources that include the social and historical contexts
of leadership and leadership ecoles and the resources on followership theory that examine the role-based
approach, constructionist approach and evolutionary approach in followership theory. This article aims to
contribute to the leadership literature in terms of problematizing the privileged position of leader and making
literature on followers visible. In sum, leaders and followers are considered as two constituent elements of
organizations which are also decisive in building each other.
Kaynak
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
20Sayı
4Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/25890Koleksiyonlar
- Cilt: 20 Sayı. 4 [15]