Dijital platform kullanıcılarının izleme alışkanlıklarına yönelik bir araştırma: Netflix örneği
Citation
Sarı, Ü, Türker, H. (2021). Dijital platform kullanıcılarının izleme alışkanlıklarına yönelik bir araştırma: Netflix örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (1), 59-80.Abstract
Dijital platformların günlük izleme pratiklerinde oynadığı rol giderek artmaktadır. Yayıncılık ve bilişim
teknolojilerinin kesiştiği noktada doğan dijital platformların kullanıcılarına sunduğu özelleştirilmiş hizmetler
bireylerin izleme alışkanlıklarını etkilemekte ve şekillendirmektedir. Geleneksel televizyon yayıncılığında uzun
yıllar yalnızca ekrana getirileni izleyen ve edilgen bir konumda olan izleyici, günümüzde özellikle dijital
platformlar yoluyla kişisel zevklerine hitap eden içerikleri izleme, geri bildirimde bulunma gibi seçeneklere sahip
olarak aktif bir konuma yükselmiştir. Çalışmada dijital platform kullanıcılarının izleme alışkanlıklarının Netflix
örneği üzerinden araştırılması amaçlanmıştır. Amaca göre örnekleme tekniği kullanılarak gerçekleştirilen
araştırmada veri toplama tekniklerinden Bilgisayar Destekli İnternet Anketi (CAWI) tercih edilmiş ve veriler
tam yapılandırılmış soru formu kullanılarak elde edilmiştir. Katılımcılara Netflix dijital platformu içeriklerini
izleme alışkanlıklarını ve tercih nedenlerini irdeleyici sorular yöneltilmiştir. Netflix’in yaygın uluslararası dijital
platformlar arasında Türkiye’de faaliyet gösteren ilk platform olması çalışmaya konu olmasının başlıca sebebini
oluşturmaktadır. Çalışmanın sonucunda dijital platform kullanıcılarının izleme alışkanlıklarına yönelik
tespitlere ve tercih sebeplerine ulaşılmıştır. İçerik çeşitliliği, seçme özgürlüğü ve yapımların kalite düzeyinin
kullanıcıların dijital platformlardaki izleme alışkanlıklarını doğrudan etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca dijital
platformlara yönelimin yakın gelecekte artarak devam edeceği çalışmanın sonuçları arasında yer almaktadır. The Digital platforms features prominently in daily viewing practices. The customized services offered by digital
platforms affect and shape the viewing habits of individuals. The television audience, which has been passive for
years, has reached an active position today through personalized services offered by digital platforms. This study
aims to investigate the viewing habits of digital platform users through the Netflix sample. Computer Assisted
Web Interview (CAWI) was preferred as the data collection method, which was carried out using the Purposive
Sampling, and the data were obtained using a fully structured questionnaire. Participants were asked questions
to examine their viewing habits of Netflix digital platform content and their motives for preference. Netflix is
selected as the example of this study because it is the first global digital platform in Turkey. As a result of the
study, the determinations and motives for preferences regarding the viewing habits of digital platform users have
been reached. This study shows that variety ofcontent, freedom ofchoice and quality of productions directly affect
the viewing habits of users on digital platforms. Besides, one of the results of the study shows that there will be a
rising tendency for digital platforms in the near future.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiVolume
21Issue
1Collections
- Cilt: 21 Sayı. 1 [15]