Özel yetenekli öğrencilerin akademik benlik algıları üzerinde büyük balık-küçük gölet etkisi
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2021Author
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
0000-0001-6887-3244
Tokmak, Fatih
Sak, Uğur
Akbulut, Yavuz
Metadata
Show full item recordCitation
Ayas, B. ve Sak, U. (2014). Objective measure of scientific creativity: Psychometric validity of the Creative Scientific Ability Test. Thinking Skills and Creativity, 13, 195-205.Abstract
Benzer yetenek düzeyindeki öğrenciler düzey gruplaması olmayan
karma sınıflarda yüksek akademik benlik algısına, düzey
gruplaması olan homojen sınıflarda ise daha düşük akademik
benlik algısına sahip olabilmektedirler. Bu durum büyük balık-
küçük gölet etkisi (BBKGE) olarak tanımlanmaktadır. Bu
çalışmada özel yetenekli öğrencilerin matematik ve fen bilimleri
benlik algılarında BBKGE araştırılmıştır. Katılımcılar Anadolu
Üniversitesi bünyesinde bulunan Üstün Yetenekliler Eğitim
Programları (ÜYEP)’na devam eden 5. ve 6. sınıf 50 özel yetenekli
öğrenciden oluşmaktadır. Bu program okul sonrası formatında
olup üniversite kampüsünde yürütülmektedir. Öğrencilerin
matematik ve fen bilimleri akademik benlik algıları hem ÜYEP’te
hem de örgün öğretime devam ettikleri okullarda Akademik
Benlik Algısı Ölçeği (ABAÖ) ile üç farklı zamanda ölçümlenmiştir.
Öğrencilerin akademik benlik algılarının 1. ölçümden 3. ölçüme
kadar geçen sürede anlamlı düzeyde azaldığı saptanmıştır. Ancak
akademik benlik algıları ÜYEP’te halen yüksek, okullarında ise
oldukça yüksek olmaya devam etmiştir. Okuldaki genel akademik
benlik algısı (M = 34,24; SS = 2,26) ÜYEP’teki akademik benlik
algısından (M = 31,49; SS = 3,87) anlamlı düzeyde yüksek
bulunmuştur. Öğrenciler okul ve ÜYEP’i iki farklı referans
çerçevesi olarak kullanmış ve bu nedenle uyarlanabilir akademik
benlik algıları okulda nispeten yüksek, ÜYEP’te düşük
saptanmıştır.
Source
Eğitim ve BilimVolume
46Issue
206Collections
- Makale Koleksiyonu [217]
- TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3512]