Çevrimiçi popüler testleri çözmeye yönlendiren faktörlerin benlik saygısı çerçevesinde incelenmesi
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2019Author
Tuna, Yavuz
Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basın ve Yayın Anabilim Dalı
Demirel, Elif
Metadata
Show full item recordAbstract
Günümüzde, genellikle "Karakter, Psikoloji, IQ testleri" olarak adlandırılan, "Bu meşhur kişilik analizi testine göre sen aslında kimsin?", "Ne kadar zekisin?" gibi başlıklara sahip çevrimiçi testler oldukça popülerdir. Bu testler, internette en fazla yayınlandığı içerik platformunun adıyla; Onedio testleri olarak da bilinmektedir. Bu araştırmanın amacı, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi öğrencilerini çevrimiçi popüler testleri çözmeye yönlendiren faktörleri benlik saygısı çerçevesinde incelemektir. Nicel veri toplama tekniğinin kullanıldığı bu araştırmada anket uygulanarak 265 öğrenciden elde edilen veriler, SPSS programında, Ki-kare, Pearson korelasyon analizi, Bağımsız örneklemler için t-testi ve Tek yönlü varyans analizi (ANOVA), çoklu karşılaştırmalarda, Tukey HSD ve Homogeneous Subsets kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi öğrencilerini, testleri çözmeye; merak-alışkanlık, eğlence, kişisel tatmin ve vakit geçirme faktörleri yönlendirmektedir. Bununla birlikte, testleri çözmeye yönlendiren faktörlerin cinsiyete göre farklılaştığı; eğlence ve kişisel tatmin faktörlerinin, kadınları, erkek öğrencilere göre testleri çözmeye yönlendirmede daha fazla etkili olduğu bulunmuştur. En fazla çözülen test kategorilerinin, Psikoloji, Karakter ve IQ-Genel Kültür olduğu ve Psikoloji testlerinin kadın, IQ-Genel Kültür testlerinin ise erkek öğrenciler tarafından daha fazla tercih edildiği bulunmuştur. Öğrencileri testleri çözmeye yönlendiren faktörler ile benlik saygısı arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Sonuçlar, literatür ışığında tartışılmış, son bölümde önerilere yer verilmiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [20]