Hizmet sektöründe uzmanlaşma, verimlilik ve rekabet edebilirlik
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2019Author
Kılıçaslan, Yılmaz
Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı
Dinç, Özlem Gül
Metadata
Show full item recordAbstract
Bu çalışmanın amacı hizmet sektöründe uzmanlaşma ile verimlilik arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ülkelerin hizmet sektöründe rekabetçiliği, uzmanlaşma endekslerinden Vollrath-Açıklanmış Üstünlük Endeksleri yardımıyla hizmet sektörüne ait alt sektörler için incelenmiştir. Vollrath endeks değerleriyle 30 ülkenin 2000-2015 dönemine ait veri seti kullanılarak uzmanlaşma ile verimlilik arasındaki ilişki dinamik panel veri analizi yöntemi ile incelenmiştir. Dinamik panel veri analizinden elde edilen bulgulara göre, Toptan perakende ve ticaret-motorlu kara taşıtlarının ve motosikletlerin onarımı sektörü, Taşımacılık ve depolama sektörü ile Sanat, eğlence ve rekreasyon sektörlerinde bir önceki dönem verimlilikle birlikte uzmanlaşmanın ve sermayenin verimliliği etkilediği görülmektedir. Profesyonel, bilimsel ve teknik faaliyetler sektörü, İdari ve destek faaliyetler sektörü, Eğitim sektörü ile İnsan sağlığı ve sosyal hizmetler sektörlerinde bir önceki dönem verimlilik ile uzmanlaşmanın verimliliği etkilediği bulgusuna ulaşılırken, sermayenin ise bu sektörlerde verimlilik üzerinde etkili olmadığı bulgusuna ulaşılmıştır. Diğer taraftan Bilgi ve iletişim sektöründe bir önceki dönem verimlilik ile birlikte sermayenin verimliliği etkilediği, uzmanlaşmanın ise bu sektörde etkisinin olmadığı görülmüştür. Ülkelerin yüksek ekonomik büyüme hedeflerini gerçekleştirmesinde verimliliklerini artırmaları gerekirken, hizmet sektöründe verimlilik faktörünün arttırılmasında ise uzmanlaşma ve sermayenin önemli faktör olduğunu göz önünde bulundurmaları gerekmektedir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [155]