Sanal gerçeklik teknolojileri ile izlenen haberlerin bellek ve anlama üzerine etkisi
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2019Yazar
Birsen, Haluk
Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basın ve Yayın Anabilim Dalı
Erken, Fatih
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu araştırma, VR haberciliği tanımlayarak yeni bir gazetecilik türü olan sürükleyici gazeteciliğin ortaya çıkışını ve medya psikolojisi bağlamında VR Haberciliğin hatırlama ve anlama üzerine etkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, çalışmada öncelikle teknolojik gelişmelere paralel olarak ortaya çıkan yeni gazetecilik türleri ele alınmakta, ardından VR haberciliğinin yakın tarihteki gelişimi medya alanındaki gelişme-lere paralel olarak irdelenmektedir. Araştırmada VR haberciliğin ilk uygulamalarını yapan; New York Times, BBC, CNN, Euronews ve Guardian gazetelerinin VR haberlerine içerik analizi uygulanarak haberlerin teknik özellikleri betimlenmiştir. Araştırmanın uygulama aşamasında 30 katılımcıdan oluşan deney grubuna seçilen VR ve online haberler izletilmiş/okutulmuştur. VR haberciliğinin bilişsel etkilerinin incelenmesi amacı ile tasarlanan sontest desenli deneysel araştırmada katılımcıların haberleri hatırlama ve anlama düzeyleri analiz edilmiştir. Çalışmadan edilen bulgular; online haberler ile karşılaştırıldığında VR haberlerin daha iyi hatırlandığını ve anlaşıldığını ortaya koymuştur. Çalışmada ayrıca; VR haberciliğin şuanda gelişim aşamasında olduğu, sanal gerçeklik teknolojilerinin kitlesel ölçekte kullanımının yaygınlaşması ile haberciliğin izler kitle üzerine bilişsel etkileri bağlamında önemli bir potansiyel taşıdığı anlaşılmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/26221Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [45]