Avrupa Birliği uyum sürecinde JAA/EASA havaaracı bakım sisteminin incelenmesi ve Türkiye'deki uygulamaların araştırılması
Abstract
Türkiye Avrupa Birliği’ne (AB) üyeliğine müracaat ettiği 1959 yılından beri AB ölçütlerine uyum için ekonomik ve sosyal alanda zorlu bir uğraş içindedir. Türkiye’nin en önemli amaçları ekonomik ve sosyal alanda gelişme kat etmek, AB tam üyeliğinden sonra serbest dolaşım hakkını elde etmektir. Türkiye, AB tam üyeliği için AB’nin havacılık ölçütlerine uymak zorundadır. Havacılıkta emniyeti etkileyen en önemli unsurlardan bir tanesi havaaracı bakımıdır. Türkiye AB’nin havaaracı bakım sistemi ölçütlerini uygulamazsa AB tam üyeliği mümkün olmayacaktır. Avrupa’nın Türkiye’ye coğrafik yakınlığı, Türkiye’nin bir turizm ülkesi olması ve Avrupa’da çalışan çok sayıda Türk vatandaşının bulunması nedeniyle Türkiye’deki ticari uçuşların büyük bir bölümü Avrupa ülkeleri ve Türkiye arasında gerçekleşmektedir. Bu uçuşların önemli bir yüzdesi Türk tescilli havaaraçlarıyla gerçekleşmektedir. AB üyesi ülkelere ait bazı havaaraçlarının bakımı Türkiye’de, Türkiye’ye ait bazı havaaraçlarının bakımı Avrupa’da yapılabilmektedi. Bu koşullar nedeniyle Türkiye AB’ye tam üye olamaması durumunda dahi Avrupa’nın havacılık organizasyonlarına katılmak ve havacılık ölçütlerini uygulamak zorundadır. Türkiye Nisan 2001 tarihinde Avrupa Havacılık Otoriteleri Birliği JAA’ye tam üye olmuştur. Havaaracı bakım sistemi de dâhil olmak üzere havacılığın her alanında AB ölçütleri uygulanmaya ve uyum sağlamaya çalışılmaktadır. Bu uygulama ve uyum çalışmalarında sorunlar yaşanabilmektedir. Bu çalışmada uygulama ve uyum çalışmalarında ortaya çıkan sorunlar, Türkiye’nin havaaracı bakım sisteminin zayıf ve güçlü yönleri, hava taşımacılığı işletmeleri bakım kuruluşları, bakım eğitim kuruluşları ve bakım personeli hakkında araştırma yapılmıştır. Araştırma sonuçları AB’nin havaaracı bakım ölçütleriyle karşılaştırılarak sonuçlara ulaşılmış ve bunun sonucunda öneriler sunulmuştur.
Collections
- Tez Koleksiyonu [35]