Die lehrbücher im Deutsch als fremdsprache : Eine korpusbasierte analyse der lexikalischen vielfalt
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2022Author
Çelikkaya, Şerife
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Dolan, Hakan
Metadata
Show full item recordAbstract
Bu araştırma, Türkiye'de ve Almanya'da basılmış yabancı dil olarak Almanca ders kitaplarındaki sözcüklerin sıklığının, türlerine göre dağılımının ortaya koyulmasını, sözcüklerin tanımlanmasını ve ders kitapları sözlüğüne ilişkin bir korpusun oluşturulmasını amaçlamaktadır. Bunu yaparken, Sketch Engine aracılığıyla ders kitaplarındaki sözcük sıklıkları tespit edilmiş, sözcük türlerinin korpustaki özgüllüğünü belirlemek için token/type ratiosu belirlenmiş ve son olarak sözcükleri tanımlamak için Log-Likelihood (LL) ve Odd Ratio (OR) testleri uygulanmıştır. Araştırma kapsamında ortaya çıkan korpus ders kitapları sözlüğünün oluşturulması bakımından önemlidir ve korpusa Hakan Dolan Korpus (HD-Korpus) adı verilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, ders kitaplarındaki sözcük sıklığını sırasıyla isimler, fiiller, sıfatlar, zarflar, edatlar ve bağlaçlar oluşturmaktadır. Diğer yandan, korpustaki sözcüklerin özgüllüğünü ve çeşitliliğini belirlemek için uygulanan Token/Type ratio hesaplaması, zarfların en çok çeşide sahip sözcük türleri olduğunu, en sık frekansa sahip isimlerin ise, en az çeşitlilik gösterdiği sonucuna ulaştırmıştır. Bu sonuçlara dayanarak, sözcük sıklığının yüksek olmasının sözcük türlerinin çeşitliliğini etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak, LL ve OR sıralamasının ders kitaplarındaki sözcüklerin HD-korpustaki yaygınlığı ve özgüllüğü hakkında bilgi vermiş, benzerlik oranının yüksek olduğu sonucuna ulaştırmıştır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [248]