Çoklu ortamla değerlendirme materyalinde duygusal tasarımın işe koşulmasının bilişsel yüke ve motivasyona etkileri
Abstract
Çoklu ortamla öğrenmeye ilişkin tasarım ilkeleri incelendiğinde öğrenenlerin motivasyonlarına ilişkin ilkeler bulunsa da bilişsel yük oluşturabileceği için motivasyon öğeleri ihmal edilmektedir. Oysa öğrenenlerin, bilişsel kaynaklarını kullanmaya hazır olmaları ve bu kaynakları kullanmak için motive olmaları, onların verilen görevleri tamamlamaya yönelik çaba sarf etmelerine yardımcı olabilmektedir. Duygusal tasarımın işe koşulduğu çoklu ortamlar, bilişsel yük oluşturmadan motivasyonu artırabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, duygusal tasarımın işe koşulduğu bir çoklu ortamla değerlendirme materyalinin öğrencilerin bilişsel yüklerine ve motivasyonlarına etkisini incelemektir. Çalışma, karma desenlerden açıklayıcı sıralı karma desen kullanılarak tasarlanmıştır. Çalışmada, üniversite öğrencilerine yönelik, fizik dersinin hareket ve kuvvet konusunda, çoklu ortamla değerlendirme materyali kullanılmış ve bu materyal duygusal tasarıma uygun olarak yeniden tasarlanmıştır. Çalışma 159'u deney, 147'si kontrol grubunda olmak üzere toplam 306 üniversite öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çoklu ortamla değerlendirme materyali kontrol grubuna, aynı materyalin duygusal tasarıma uygun olarak tasarlanan hali deney grubuna uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarından duygu durumu ölçeği, bilişsel yük ölçeği, ikincil görev, içsel motivasyon anketi ve yanıt verme çabası araçları ile veriler toplanmıştır. Sonuçta duygusal tasarımın işe koşulduğu çoklu ortamla değerlendirme materyalinin öğrenenlerde fazladan bilişsel yük oluşturmadığı ve öğrenenlerin motivasyonlarını da farklılaştırmadığı belirlenmiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [71]