Göçmen öğrencilerin eğitim gereksinimlerinin paydaş görüşler doğrultusunda belirlenmesi
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2021Author
Adıgüzel, Oktay Cem
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Akkaya, Dilruba
Metadata
Show full item recordAbstract
Günümüzde insanın ilgi ve gereksinimleri, eğitimde bir odak noktası olarak görülmektedir. Bireylerin ilgi ve gereksinimlerinin ise farklılıkları bağlamında değiştiği düşünüldüğünde; bireylerin ortak yönleri kadar bireysel farklılıklarının da dikkate alındığı çokkültürlülük kavramı kaçınılmaz hâle gelmektedir. Bu araştırmada eğitim sistemi paydaşlarının (öğretmen, yönetici, göçmen öğrenci, veli) kültürel çeşitliliğe yönelik sorun ve gereksinimlerinin belirlenmesi ve bu gereksinimler bağlamında eğitim sisteminde hangi düzeyde ne tür düzenlemeler yapılması gerektiğinin ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Araştırma betimsel tarama modelinde, karma yakınsayan paralel desenli olup nitel araştırma kapsamında görüşmeler, nicel araştırmada ise ölçek uygulaması yapılmıştır. Çalışma grubu; nicel veriler için 269 sınıf ve branş öğretmeninden, nitel veriler için 14 yönetici, 17 veli, 18 öğretmen, 22 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak nicel veriler için "Kültürel Zekâ Ölçeği" ve "Sınıftaki Farklılıklar için Öğretmen Yeterlikleri Ölçeği"; nitel veriler için ise yarı-yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Veri analizi, nicel bölümde non-parametrik testler ile nitel bölümde ise nitel ve nicel içerik analizi teknikleri birlikte kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarında; öğretmenlerin kendilerini kültürel zekâ konusunda "kendime güvenirim" şeklinde yüksek, sınıftaki farklılıklara yönelik yeterlikleri konusunda ise "kesinlikle katılıyorum" şeklinde çok yüksek düzeyde gördükleri; paydaşlara yönelik çeşitli eğitimlere ve çeşitli konularda birtakım yasal tedbirlerin alınmasına gereksinim olduğu ortaya çıkmıştır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [142]