Çokkültürlü eğitime dayalı öğretim ilke ve yöntemleri dersinin çokkültürlü öğretmen yeterliklerine, evrensellik-farklılık yönelimine ve mesleğe yönelik tutuma etkisi
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2022Yazar
Güven, Meral
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Babayiğit, Betül
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu araştırmanın amacı, "Öğretim İlke ve Yöntemleri (ÖİY)" ders programını çokkültürlü eğitim yaklaşımına uygun olarak yeniden tasarlamak ve bu programın uygulama sürecinin öğretmen adaylarının çokkültürlü öğretmen yeterliklerine, evrensellik-farklılık yönelimlerine (EFY) ve mesleğe yönelik tutumlarına etkisini ortaya çıkarmaktır. Çok aşamalı karma desende yürütülen bu araştırmada öğretim elemanları (n=8) ve öğretmen adaylarının (n=17) görüşlerinden elde edilen bulgulara dayalı olarak tasarlanan Çokkültürlü Eğitime Dayalı Öğretim İlke ve Yöntemleri (ÇÖİY) ders programı pilot uygulama sürecinden geçirilerek 13 haftalık asıl uygulama sürecine konmuş ve öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen ile etkililiği araştırılmıştır. Uygulamanın katılımcılarını 59 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veri toplama araçları ise Miville-Guzman EFY Ölçeği, Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği, araştırmacı tarafından geliştirilen Çokkültürlü Öğretmen Yeterlikleri Ölçeği ve katılımcıların görüşleri ile öğrenme ürünlerinden oluşmaktadır. Araştırmanın nicel ve nitel bulgularına dayalı olarak ÇÖİY ders programının öğretmen adaylarının çokkültürlü öğretmen yeterlikleri, evrensellik-farklılık yönelimleri ve mesleğe yönelik tutumları üzerinde olumlu bir etkisi olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, Öğretim İlke ve Yöntemleri dersinin çokkültürlü öğretmen yeterliklerini geliştirebilecek biçimde yeniden tasarlanabildiği, böyle bir tasarının öğretmen adaylarını kültürel çeşitliliğe hazırlamada işlevsel olduğu ortaya çıkmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/27080Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [142]