Zihin yetersizliği olan öğrencilere deprem güvenliği becerilerinin öğretiminde video modelle öğretimin etkililiği
Abstract
Bu araştırmada, zihin yetersizliği olan bireylere deprem güvenliği becerilerinin öğretiminde video modelle öğretimin etkililiği sınanmıştır. Ayrıca becerinin kalıcılığı ve katılımcıların beceriyi farklı ortamlara genelleme durumları değerlendirilmiştir. Çalışmada, öznel değerlendirme yaklaşımı ile uygulamanın yapıldığı okuldaki öğretmenlerden sosyal geçerlik verisi toplanmıştır. Çalışmanın katılımcıları, 19-22 yaş aralığında bulunan orta düzey zihin yetersizliği tanısı almış üç lise öğrencisinden oluşmaktadır. Videoda model olarak yer alan kişi, katılımcıların orta düzey zihin yetersizliği bulunan bir akranıdır. Çalışmada tek denekli araştırma modellerinden katılımcılar arası yoklama evreli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Çalışma sonucunda video modelle öğretimin yaşam üçgeni kurma ve acil toplanma alanına gitme becerisinin öğretiminde etkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların yedi ve on dört gün sonra yapılmış olan kalıcılık oturumlarında, beceriyi sergilemeye devam ettikleri görülmüştür. Katılımcıların edindikleri beceriyi, öğretim ortamından farklı dört ortamda da sergilemeleri ile genellemenin sağlandığı gözlenmiştir. Katılımcıların eğitim aldıkları okuldaki öğretmenlerden toplanan sosyal geçerlik verilerine bakıldığında öğretmenlerin çalışmaya yönelik düşüncelerinin olumlu yönde olduğu görülmüştür. Videoda yer alan modelin katılımcıların akranı olması durumunun ise katılımcıların ilgilerini arttırdığı gözlemlenmiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [227]