Özgeciliğin hayır kurumu ürünlerine yönelik istediğin kadar öde fiyatlandırma stratejisi üzerindeki etkisi
Özet
Bu çalışmanın amacı, istediğin kadar öde (PWYW) fiyat stratejisini, duygusal ve rasyonel mesajlar aracılıyla hayır kurumu (LÖSEV) ürünlerinin satın alınmasında ‘‘özgecilik’’ etkisinin ne olduğunu X, Y ve Z kuşağı çerçevesinde incelemektir. Bu amaçlar çerçevesinde çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli içinde yer alan nedensel karşılaştırmalı model tercih edilmiştir. Çalışmanın evreni Türkiye’de yaşamakta olan ve 43-57 yaş (X), 27-56 yaş (Y) ve 26-17 yaş (Z) aralığında yer alan kişilerden oluşmaktadır. Anket tekniği uygulanarak yapılan saha araştırması sonucunda X kuşağına mensup 335, Y kuşağına mensup 400 ve Z kuşağına mensup 400 kişiden veri toplanmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar, ana akım iktisadın savunduğu rasyonel bireyin (homoekonomikus) aksine, bireylerin duygusal ve rasyonel mesajların etkisi ile kendi çıkarlarını maksimize etmek yerine diğerlerini düşünerek LÖSEV ürünlerine daha fazla ödeme de bulunma niyetlerini beyan ettiğini göstermektedir. Yapılan karşılaştırmalar sonucunda, X, Y ve Z kuşağının her biri için rasyonel mesajlar ile duygusal mesajlar arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır ve bu nedenle bireylerin ödeme istekliğini duygusal ve rasyonel mesajlar aynı şekilde etkilemektedir. Diğer sonuçlara göre ise, özgeciliğin PWYW üzerindeki etkisi, X kuşağında rasyonel mesajlara göre mutluluk faktöründe, Y kuşağında ise duygusal mesajlara göre mutluluk faktörüne göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Z kuşağında ise özgecilik motivasyonlarının PWYW fiyatlama stratejisi üzerinde anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Çalışma hayır kurumuna yönelik bir çalışma olduğundan PWYW fiyatlama stratejisi LÖSEV ve ürünleri söz konusu olduğunda başarılı bir şekilde çalışmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/28215Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [155]