Liberalizmin öğretim programına ve eğitimin yönetimine etkileri üzerine bir araştırma
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2021Author
Anadolu Üniversitesi
0000-0002-2507-2663
Erkılıç, Turan Akman
Metadata
Show full item recordCitation
Erkılıç, T, A. (2021). Liberalizmin öğretim programına ve eğitimin yönetimine etkileri üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 5 (3), 246-263.Abstract
Bu çalışmanın temel amacı liberalizmin öğretim ve eğitimin yönetimine etkilerini belirlemek ve tartışmaktır. Temel amaca bağlı olarak liberalizmin öğretimin programının ögelerine amaç, içerik-konu, öğretme ve öğrenme süreçleri ile ölçme değerlendirme boyutlarındaki etkilerinin neler olduğu ve öğretim programlarını nasıl etkilediği ile bir toplumsal kurum olarak eğitimin yönetimine kurumsal yönetim ile ekonomi-politik boyutlardaki etkileri ve yansımaları araştırılmıştır. Çalışma, bütünleştirilmiş alanyazın taramasına dayalı alan incelemesi türünde bir araştırmadır. Çalışmada liberalizm ve eğitime etkileri sorunu analiz, sentez ve sonuçlar bağlamında değerlendirilmiş ve önerilere yer verilmiştir. Liberalizme göre eğitim sistemlerinin amacı özgür ve ekonomik bireyi yetiştirmektir. Programların içeriğinde özgürlükçülük ve çok yönlülük egemen olmalıdır. Öğretme ve öğrenme süreçlerinde görecelik ve duruma uygunluk olmalıdır. Ölçmede ise bireysel hak ve özgürlüklerin bilincinde etkili, verimli, bağımsız ve bireyin yaşama hazırlıklı olup olmadığı ölçülmelidir. Liberalizmin eğitim kurumlarının yönetimi boyutlu etkileri merkezden yönetim yerine yerelden yönetim, öğrenen ve velinin yönetime katılması, küreselleşme kuralsızlaştırma, toplam kalite yönetimi ve akademik ve yönetsel özerklik biçiminde belirlenmiştir. Liberalizmin eğitime ekonomi-politik boyutlu etki ve yansımaları; eğitimde özelleştirme, eğitim hizmetlerinden yararlananların eğitime mali katkısı, eğitimin piyasalaştırılması, eğitimin dışsallık argümanlarının zayıflatılması imajıdır. Liberalizmin eğitim alanına etkileri alan uzmanlarına sorularak nicel ve nitel araştırmalar yapılabilir. Ayrıca diğer sosyoekonomik politik yaklaşımların eğitime etkilerini karşılaştıran araştırmalar yapılabilir.
Source
Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF)Volume
5Issue
3Collections
- Cilt: 5 Sayı: 3 [6]