Deneysel yönüyle sanat eğitiminde disiplinlerarasılık: Görsel sanatların diliyle Yunus Emre
Citation
Koç, A, M, Sesigür, A. (2023). Deneysel yönüyle sanat eğitiminde disiplinlerarasılık: Görsel sanatların diliyle Yunus Emre. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 7 (2), 346-374.Abstract
Bu araştırmada, Deneysel Sanat Atölyesi dersinde, farklı sanat disiplinlerinde öğrenimini tamamlamış öğrencilerin (lisansüstü) Anadolu Kültürü’nün önemli figürlerinden biri olan Yunus Emre’nin evrensel fikirlerini görsel sanatların diliyle nasıl yorumladığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda yerel içerikten hareketle sanatsal üretim sürecinin nasıl gerçekleştiği, farklı disiplinlerde çalışan katılımcıların görsel ifade sürecinde nasıl etkileşim kurduğu, alanına özgü araç, gereç ve malzemenin nasıl kullanıldığı ve yerel içeriğin farklı disiplinlerin etkileşimi konusunda rolünün ne olduğu sorularına yanıt aranmıştır. Nitel araştırmanın durum çalışması deseni ile yürütülen araştırma derslere davet edilen 5 konuk sanatçı ve 12 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada gözlem, yarı yapılandırılmış görüşme, araştırmacı ve katılımcı günlükleri, katılımcı çalışmaları ve ders video kayıtlarıyla toplanan veriler tümevarımsal analiz ile çözümlenmiştir. Araştırmada katılımcıların uygulama sürecinde kendi alanlarından yola çıktıkları, temayı deneyimleriyle ilişkilendirerek deneysel araştırmalarla çalıştıkları diğer yandan da deneysel çalışmayı simge kullanımına ve malzemeye indirgedikleri ortaya çıkmıştır. Katılımcıların uygulama sürecinde kendi alanının kalıplarının dışına çıkmakta zorlandıkları görülmüştür. Yeni bir şey söyleme, yeni olanı arama çabasının, katılımcıları estetik sorgulamaya yönlendirdiği, diğer yandan da bu durumun onların uygulamaya başlamalarını zorlaştırdığı ortaya çıkmıştır. Araştırmada disiplinlerarası bir içerikle katılımcıların malzeme ve teknik kullanımında denemelere olanak tanınması sonucunda farklı perspektifler geliştirmeye katkı sağlandığı söylenebilir. Ayrıca araştırmanın çeşitli sanatçı ve sanat yapımlarıyla karşılaşmalar yaratarak katılımcıları sanatın anlamı üzerine yeniden düşünme, estetik değeri sorgulama, sanat tarihi bilgisini sınama gibi konular üzerinde düşünmeye ve araştırmaya davet ettiği söylenebilir.
Source
Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF)Volume
7Issue
2Collections
- Cilt: 7 Sayı: 2 [7]