William de Morgan’ın sanat hayatı ve İznik çinilerindeki üslupların sanatçının çalışmalarına yansıması
Citation
Güzel, S, Diri Apaydın, T. (2024). William de Morgan’ın sanat hayatı ve İznik çinilerindeki üslupların sanatçının çalışmalarına yansıması. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14 (1), 104-122.Abstract
Avrupa’da 19. yüzyılda yaşanan Sanayi Devrimi sonrasında fabrikalar kurularak seri üretime
geçilmiş, standartlaşmanın sonucu olarak aynı tip kimliksiz eserler üretilmiştir. Ruhsuz,
tekdüze nesneler, üretici, zanaatkar ve sanatçıların fabrikasyon üretime karşı düşünceler
geliştirmesine ve estetik kaygıların ön plana konulduğu özgün eserlerin tasarlanmasına
sebep olmuştur. Bu dönemde sanatçılar ve üreticiler yeni tasarım arayışlarına girmiş, müze
ve özel koleksiyonlarda beğeni ile yer verilen İznik çinilerinin motif ve kompozisyonlarını
çalışmalarında kullanmıştır. Sanayileşme karşıtı olan “Sanatlar ve El Sanatları Akımının”
doğması ile birlikte İngiltere’de pek çok sanatçı bu eğilimde eserler üretmiştir. Akımı destekleyen
önemli isimlerin başında ise William De Morgan gelmektedir.
Makalede, William De Morgan’ın sanat hayatı, doğu kültürüne ait çini ve seramikler ile tanışması,
İznik çinilerinden etkilenerek ürettiği eserler üzerinde durulmuştur. Araştırmada
sanatçının Baba Nakkaş, Şah Kulu, Kara Memi üsluplarının özelliklerini gösteren eserleri
incelenerek; motif, renk ve kompozisyon açısından değerlendirme yapılmıştır. Amaç 16.
yüzyıl İznik çini üsluplarının 19. yüzyılda sanatçının çalışmalarına yansımasını ortaya
koymaktır. Bu sonuca ulaşmak için, sanatçının İngiltere’de bulunan müze ve koleksiyon
arşivlerindeki eserleri taranmıştır. William De Morgan’ın seçilen eserleri ile Osmanlı yapılarındaki
İznik çinilerinin karşılaştırması yapılarak etkileşim, benzerlik ve farklılıklar
ortaya konulmuştur.
Source
Sanat ve Tasarım DergisiVolume
14Issue
1Collections
- Sayı: 26 (2024) [34]