Yeşilçam sinemasında anlatısal yapının mekân kullanımına etkisi: Yüksek Yeşilçam dönemi (1960-1975)
Citation
Özker, S. (2024). Yeşilçam sinemasında anlatısal yapının mekân kullanımına etkisi: Yüksek Yeşilçam dönemi (1960-1975). Sanat ve Tasarım Dergisi, 14 (1), 512-532.Abstract
Sinemanın başlangıcından günümüze farklı disiplinleri etkilemesi, farklı disiplinlerden
etkilenmesi ve bu disiplinler ile sürekli etkileşim halinde olması sinemayı farklı anlatımlara
dönüştürmüştür. Bu dönüşüm, teori ve uygulamada farklı gibi görünen disiplinleri
ayrıştırmak yerine farklı çözümlere evrilmiştir. Disiplinlerarası etkileşimin önemli örneklerinden
olan mimarlık ve sinema, diğer disiplinlere oranla anlatısal, zamansal, mekânsal
yapıyı bir arada kullanan görsel ve işitsel hafızayı önemli ölçüde kullanan disiplinlerdir.
Türk sineması da dünden bugüne toplumsal olaylar çerçevesinde; toplum yaşamı ve sorunlarını
anlatısal semboller haline dönüştürerek sinema perdesine aktarmıştır. Değişim ve
dönüşüm süreçleri ile gelişen Türk sinemasında 1960-1975 dönemi, Türk sineması için bir
değişim dönemi olarak tanımlanmış, bu süreçte Yeşilçam olarak adlandırılan film üretimi,
halkın talebi ve yoğun ilgisi sayesinde ivme kazanmıştır. Bu doğrultuda çalışmada, Türk
sinemasında Yüksek Yeşilçam olarak adlandırılan dönemin filmlerinde anlatısal yapının
mekân kullanımına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, 1960-1975 dönemine
önemli katkılar sunan altı yönetmenin renkli ve melodram ağırlıklı filmleri ile sınırlandırılmış
olup toplamda yirmi dört film “anlatısal yapı, zamansal yapı, mekânsal yapı” gibi değişkenler
açısından değerlendirilmiştir. Bu bağlamda elde edilen veriler sonucunda, Yeşilçam
filmlerinin anlatı, zaman, mekân unsurları ile harmanlanarak farklı yönetmen, farklı
hikâye ve oyunculara rağmen ortak ve benzer kaygılarla biçimlendiği tespit edilmiştir.
Source
Sanat ve Tasarım DergisiVolume
14Issue
1Collections
- Sayı: 26 (2024) [34]