Hiper-sürrealizm ve Eddy Stevens
Citation
Gümülcine, A, Coşkun, N. (2024). Hiper-sürrealizm ve Eddy Stevens. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14 (1), 486-707.Abstract
Bilinçaltının bilinmeyen yönlerini keşfetme arzusu Sürrealizm akımı dâhilinde çalışan
sanatçıların başlıca ilgi alanı olmuştur. Gerçek sanatın yalnızca bilinç dışı bir durum ile
ortaya çıkabileceğini belirten Sürrealist sanatçılar bilinçaltını serbest bırakmanın çeşitli
yollarını aramışlardır. Fotoğrafı resmin ana konusu olarak ele almak ise pop eğilimli sanatçılardan
sonra gerçekleşmiştir. Objektif lensinden çıkan görüntüye birebir sadık kalarak
kendi duygu durumlarını reddeden Fotorealist ve Hiperrealist sanatçılar sadece fotoğraf
görüntüsünü çalışmalarına taşımışlardır. Bu iki yaklaşımdan yola çıkan Eddy Stevens olağanüstü
durumları fotoğraf gerçekçiliğine yakın bir dilde ele alarak Sürrealist yaklaşıma
yeni bir soluk getirmiştir. Sanatçının geliştirmiş olduğu bu yeni tekniğin tanımlanması ve
geleneksel Sürrealizm akımına getirmiş olduğu yenilikçi yaklaşımın tartışılması bu araştırmanın
temel problemini oluşturmaktadır. Fotoğraf gerçekliğine yakın olan fırça sürüşleri
ve köklerinin Belçika Sürrealizm’ine dayanması sanatçının bu araştırma içerisinde örneklem
olarak seçilmesinde etkili olmuştur. Betimsel analiz yöntemi çerçevesinde gerçekleştirilen
araştırmada, Eddy Stevens’ın sanat anlayışı ve yapıtları ile ilgili literatür taraması
yapılmıştır. Sürrealist ve Hiperrealist etkiler gösteren çalışmalarından ilk dönem üç eserine
odaklanılmıştır. Aynı zamanda araştırma içerisinde sanatçının çalışmaları Sürrealizm
akımında bulunan bazı ressamların çalışmaları ile karşılaştırılmıştır. Sanatçı eserlerinde
ele aldığı rüya ve doğaüstü konularını fotoğraf gerçekliğinde bir teknik ile uygulamıştır. Bu
bağlamda Sürrealist ve Hiperrealist üsluplarına yeni bir soluk getirmiştir.
Source
Sanat ve Tasarım DergisiVolume
14Issue
1Collections
- Sayı: 26 (2024) [34]