Çağdaş seramik pratiklerinde toplumsal cinsiyet ve cinsiyet temsili
Citation
Tizgöl, K, Sarniç, K, Ö. (2024). Çağdaş seramik pratiklerinde toplumsal cinsiyet ve cinsiyet temsili. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14 (1), 565-584.Abstract
Birçok toplumun genel geçer erkek egemen, cinsiyetçi ve ayrımcı tavrının sanat tarihinin
farklı evrelerinde baskın bir güç olarak yer edindiği görülmektedir. Günümüzde ise bu
perspektifin feminist hareket sayesinde bir nebze olsun değişmiş olduğu, sanat tarihi ve
sanat üretimi alanlarında yeni ve eleştirel bir okumanın getirildiği görülmektedir. Seramik
malzeme her ne kadar Geç Paleolitik dönemden beri insan hayatının bir parçası olsa da
modernizmle birlikte, tarihsel ifade biçimlerinden sıyrılıp estetik-fonksiyon odaklı bağlamlarını
aşarak özellikle 1960’lardan sonra sanatçının bireysel deneyimleri ve içinde yaşadığı
toplumsal dinamikleri irdeleyen ve daha çok düşünsel-kavramsal temellere dayanan bir
yönelim göstermiştir. ABD’de Funk Art hareketi içerisinde üretimlerini seramik malzeme
ile gerçekleştiren sanatçılar, gelenek-güncel çatışması, tüketim toplumu, gündelik hayat,
cinsellik-kimlik gibi politik ve sosyolojik olguların üzerine giderek yeni sorgulamalar yaratmışlardır.
Bu makale cinsiyet, toplumsal cinsiyet ve cinsiyet eşitliği kavramlarını sosyolojik
boyutlarıyla ele alırken seramiğin hem malzeme olarak hem de üretim biçimi açısından
eril ve dişil karşıtlığını tartışmaktadır. Araştırmada modern sonrasından günümüze kadar
toplumsal yapılanmanın ve toplumsal cinsiyet kavramının çağdaş seramik pratikleri
üzerinden nasıl bir öz ve biçimle hayat bulduğu farklı cinsiyet, coğrafya ve sosyo-kültürel
yapıdan gelen sanatçıların örnek yapıtları üzerinden betimleyici araştırma yöntemiyle irdelenmiştir.
Source
Sanat ve Tasarım DergisiVolume
14Issue
1Collections
- Sayı: 26 (2024) [34]