Satın alma yönetiminin sanayi üretiminde yerli ve milli üretime etkisi
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2022Author
Anadolu Üniversitesi
0000-0001-8952-0149
0000-0002-9624-7483
Turan, Mehmet Gökhan
Uzkesici, Dora
Metadata
Show full item recordCitation
Turan, M, G, Uzkesici, D. (2022). Satın alma yönetiminin sanayi üretiminde yerli ve milli üretime etkisi. Anadolu Üniversitesi Mesleki Eğitim ve Uygulama Dergisi, 1 (2), 1-12.Abstract
Türkiye’de sanayi ürünlerinin üretiminde yerli ve milli olanaklarının kullanılarak nihai ürünün meydana getirilmesinde yerlilik oranının artırılmasına çalışılmaktadır. Savunma sanayi başta olmak üzere ülke içinde faaliyet gösteren kamu ve özel iştiraklerin ürettiği sanayi ve ticari ürünlerinde yerli ve milli olanakların kullanılması ve yerlilik oranının artırılması teşvik edilmektedir. Bu doğrultuda 3 Ekim 2018 tarihinde T.C. Ticaret Bakanlığının etiket, tarife ve fiyat listelerinde “Yerli üretim logosu” kullanılmasına yönelik aldığı karar da bulunmaktadır.
Yerli ve milli üretimin geliştirilmesi ve üretilen nihai ürünlerin yerli ve milli olma oranının artırılmasında işletmelerin satınalma yönetiminde alacağı kararların etkisi önem taşımaktadır. Nihai ürün üretmek amacıyla işletmelerin satın aldığı ara malların ve hizmetlerin ülke sınırları içinden karşılanmasının yerli ve milli üretim oranını artırabileceği ifade edilmektedir. Bu doğrultuda Türkiye’de faaliyet gösteren sanayi ve ticari kuruluşlarının satın alma yönetimi kararlarında yerli ve milli olanakların kullanım oranının tespit edilebilmesi gerekmektedir. Dolayısıyla Türkiye sınırları içinde üretim yapan ve bulunduğu sektördeki üretimin yerli ve milli olanaklarını kullanan işletmelerin, bu olanakları kullanma düzeyinin saptanabilmesi gerekmektedir. Bu araştırmada, Eskişehir ilinde faaliyet gösteren ve imalat sektöründe üretim yapan bazı işletmelerin satın alma yöneticileriyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve sektörlerindeki üretimin yerli ve milli üretime katkısı incelenmiştir.
Araştırma sonucunda işletmelerin nihai ürün üretmek amacıyla hammadde, yarı mamul ve hizmet satın aldıkları, satın alma yaptıkları diğer işletmelerin bir bölümünün hammaddeyi yurtdışından tedarik etmesine rağmen nihai ürünün yurt içinde meydana getirilmesinden ötürü ürünlerin yerli üretim statüsü elde ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
Source
Anadolu Üniversitesi Mesleki Eğitim ve Uygulama DergisiVolume
1Issue
2Collections
- Cilt: 1 Sayı: 2 [5]