Çağdaş müzikal film örneklerinden the Greatest Showman’nin gösterge bilimsel analizi

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2024Author
Anadolu Üniversitesi
0000-0002-5899-6053
Çelik Norman, Sibel
Metadata
Show full item recordCitation
Çelik Norman, S. (2024). Çağdaş müzikal film örneklerinden the Greatest Showman’nin gösterge bilimsel analizi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 14 (2), 1-22.Abstract
Son yıllarda artış gösterse de sinema tarihinde önemli bir yere sahip olan müzikal film türüne ilişkin yerli literatürdeki araştırmaların sayıca az oluşu dikkat çekicidir. Bu doğrultuda çalışma kapsamında müzikal film türünün çağdaş örneklerinden olan The Greatest Showman filminin göstergebilimsel analizi yapılmıştır. Göstergebilimsel analiz de ise Charles Sanders Peirce’in göstergeden, nesneden ve yorumlayıcıdan oluşan üçlü gösterge modeli üzerinden film incelenmiştir. Araştırmanın temel sorusu The Greatest Showman’nin tematik mesajlarını iletmek ve izleyicisinde yankı uyandırmak için barındırdığı göstergelerin içine kodlanmış anlamların neler olduğunu açığa çıkarmak üzerine kurulmuştur. The Greatest Showman’nin hem türün son dönemdeki temsilcilerinden birisi olması hem de
kültür endüstrisi tarihinin önemli figürlerinden olan Phineas Taylor Barnum’un hayatından kesitlere yer vermesi nedeniyle biyografi özelliğine sahip olması, inceleme için filmin başlıca tercih edilme nedenleridir. Göstergebilimsel olarak sirk çadırı, karakterlerin gerçek benliklerini kucaklamak için toplumsal normları aşan bir alan olarak gösterilmiştir. Kostümler bireyselliğin ve dönüşümün göstergesi olarak işlev kazanırken müzik ve şarkı sözleri karakterlerin arzularını, çatışmalarını ve ilerleyişlerini açığa çıkarmaktadır. The Greatest Showman’nin hırs, birlik ve kendini ifade etme üzerine etkileyici bir hikâye yaratmak için görsel ve müzikal unsurları başarılı şekilde bir araya getiren son dönem çağdaş müzikal türündeki filmlerden birisi olduğu sonucuna varılmıştır.
Source
Sanat ve Tasarım DergisiVolume
14Issue
2Collections
- Sayı: 27 (2024) [3]