Öğretmenlerin demografik özellikleri, öz-yeterlik algıları ve deneyimleri ile çevrim-içi yetiştirme etkinliklerini tamamlama oranları arasındaki ilişki : Samsun ili örneği
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı, çevrim-içi ortam yardımıyla sunulan hizmet-içi eğitim etkinliklerine katılacak olan öğretmenlerin bireysel özellikleri, öz-yeterlik algıları ve deneyimleri ile ders tamamlama oranları arasında bir ilişki olup olmadığını saptamaya yöneliktir. Bu temel amaç doğrultusunda öğretmenlerin; • Yaşı, • Cinsiyeti, • Genel öz-yeterlik algısı, • Çevrim-içi teknolojilerin kullanımına ilişkin öz-yeterlik algısı, • Hizmet yılı, • Branşı, • Bilgisayar kullanma yılı ve • İnternetkullanma yılı ile ders tamamlama oranları arasında bir ilişki olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma, genel tarama modelinde yürütülmüştür. Verilerin toplanması için ilgili literatür taraması ve uzman görüşlerine dayalı olarak 3 bölümden oluşan toplam 58 soruluk bir anket hazırlanmıştır. Hazırlanan anket, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından çevrim-içi ortam yardımıyla sunulan hizmet-içi eğitim etkinliğine Samsun ili kapsamında katılan öğretmenlere uygulanmıştır. Bu kapsamda örneklemi oluşturan 1838 öğretmenden 376'sı ankete cevap vermişlerdir. Verilerin çözümlenmesinde frekans dağılımları ve yüzdelik hesaplamaların yanı sıra Ki-kare, Tek Yönlü Varyans ve Tukey HSD testlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda ders tamamlama oranları ile cinsiyet, branş ve hizmet yılı arasındaki ilişki istatistiksel açıdan anlamlı bulunurken, genel öz-yeterlik algısı ve bilgisayar kullanım yılı önemli düzeyde anlamlı bulunmuştur. Ayrıca ders tamamlama oranları ile internet kullanım yılı ve çevrim-içi teknolojilerin kullanımına ilişkin öz-yeterlik algısına bakıldığında çok önemli düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Öte yandan öğretmenlerin yaşının, çevrim-içi ortam yardımı ile sunulan dersleri tamamlamada istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişkisinin olmadığı görülmüştür. Araştırma sonuçlarına göre çevrim-içi ortam yardımı ile öğretmenlere sunulan hizmet-içi eğitim etkinliklerinin etkili, verimli, çekici ve sürekli olabilmesi için hedef kitle seçiminin ne kadar önemli olduğu ortaya konmuştur. Eğitim etkinliğinin başarılı olabilmesi için en uygun öğretmenlerin seçilebilmesi ayrıca etkinlikler için ilk adımda hazır olmayan öğretmenlerin bir ön-hazırlıktan geçirilmesinin önemi ortaya konmuştur.
Collections
- Tez Koleksiyonu [69]