Araştırma görevlilerinin mesleki gelişime yönelik bakış açıları : eğitim fakülteleri örneği
Abstract
Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültesi araştırma görevlilerinin mesleki gelişime yönelik bakış açılarını gereksinim, önem ve öneri boyutlarıyla belirlemek ve bu doğrultuda araştırma görevlilerinin mesleki gelişim alanlarında uygulamaya dönük öneriler geliştirmektir. Bu araştırma, tarama modellerinden tekil ve ilişkisel tarama modelleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, Türkiye'deki 44 devlet üniversitesindeki 54 Eğitim Fakültesi'nde görev yapmakta olan 1095 araştırmagörevlisi oluşturmuştur. Araştırma 2003-2004 Yükseköğretim Kurulu istatistiklerinden elde edilen verilerle sınırlıdır. Araştırmada belirtilen amaca ulaşılması için gerekli olan veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen "Araştırma Görevlilerinin Mesleki Gelişime Yönelik Bakış Açılarını Belirleme Anketi" başlıklı anket aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonunda, eğitim fakültesi araştırma görevlilerinin mesleki gelişime gereksinim boyutunda; sırasıyla, ilk olarak alansal gelişim, ikinci olarak kurumsal gelişim, üçüncü olarak öğretimsel gelişim ve son olarak kişisel gelişim boyutlarında ciddi düzeyde mesleki gelişime gereksinim duydukları belirlenmiştir. Eğitim fakültesi araştırma görevlilerinin mesleki gelişim boyutlarıyla sadece yurtiçinde bilimsel toplantılara katılma durumları arasında kayda değer bir ilişki olduğu; buna karşın gereksinim duydukları mesleki gelişim boyutlarıyla cinsiyet, çalışma yılı, bölüm, yurtdışında bilimsel toplantılara ve mesleki gelişim programına katılma durumları arasında kayda değer bir ilişki olmadığı saptanmıştır. Araştırmada eğitim fakültesi araştırma görevlilerinin mesleki gelişimin önemi boyutunda; önemli buldukları mesleki gelişim boyutlarının sırasıyla alansal gelişim, kişisel gelişim,öğretimsel gelişim ve kurumsal gelişim boyutu olduğu belirlenmiştir. Eğitim fakültesi araştırma görevlilerinin önemli buldukları mesleki gelişim alanı boyutlarıyla yurtdışında bilimsel toplantılara katılma durumları arasında kısmen anlamlı bir ilişki olduğu; buna karşın önemli buldukları mesleki gelişim alanı boyutlarıyla cinsiyet, çalışma yılı, bölüm, yurtiçinde bilimsel toplantılara katılma ve mesleki gelişim programına katılma durumları arasında bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. Araştırmada son olarak, araştırma görevlilerinin gerçekleştirilecek mesleki gelişim programlarının düzenlemesine yönelik, mesleki gelişim programlarının üniversitede bu amaca yönelik kurulacak bir eğitim merkezinde uzmanlar tarafından, çalışma grubu (workshop) şeklinde, eğitim dönemi içinde ve haftada 2-3 saat sürecek etkinlikler şeklinde düzenlemesini önerdikleri belirlenmiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [71]