Bilgisayar öğretmenlerinin meslek yaşamlarında karşılaştıkları sorunlar : Eskişehir ili örneği
Abstract
Günümüz bilgi toplumu teknolojiyi en iyi şekilde kullanmayı, teknolojiden en verimli şekilde yararlanmayı gerekli kılmaktadır. Bu da toplumsal gelişimi sağlayacak bireylerin teknolojiyi en iyi şekilde öğrenmesini gerektirmektedir. Türkiye'de de bilgi toplumunun simgesi olan bilgisayara dayalı bilgi ve iletişim teknolojilerinin her alanda kullanımımn yaygınlaşması sonucu, okullarda alana yönelik eğitim verilmesi gereksinimi doğmuştur. Teknolojiyi anlayan ve kullanan bireylerin yetiştirilebilmesinde ise öğretmenlerin bu alandaki yeterlilikleri önemlidir. Bu nedenle, eğitim sistemimizde bilgisayar kullanımımn öğretilmesi büyük önem taşımaktadır. Okullarda teknolojinin dolayısıyla bilgisayar kullanımımn öğretilmesinde temel görev öğretmenlere özellikle bilgisayar öğretmenlerine düşmektedir. Bu yüzden, bilgisayar öğretmenlerinin eğitim sistemi içindeki yerleri oldukça önemlidir. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ve liselerde çalışan bilgisayar öğretmenlerinin meslek yaşamlarında karşılaştıkları sorunların belirlenmesidir. Bu amaçla bilgisayar öğretmenlerinin öğretim, yönetim, teknik ve kişisel alanlarda karşılaştıkları sorunlar belirlenmiş ve bu sorunlar çeşitli değişkenlere göre incelenmiştir. Araştmnanın verileri, 2005-2006 öğretim yılında Eskişehir il merkezinde ve ilçelerinde çalışan 78 bilgisayar öğretmeninden araştırmacı tarafından hazırlanan anket aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 10.0 (Statistical Package for the Social Sciences) programı kullanılmıştır. Verilerin çözümlemesinde istatistiksel teknik olarak ikili küme karşılaştırmalarında Tek Örneklem t-testi (Bağımsız Gruplar t-testi)'nden, ikiden çok küme karşılaştırmalarında ise, Tek Yönlü Varyans Analizi (One Way Anova)'nden yararlanılmıştır. Uygulanan varyans analizi sonucunda elde edilen "F" test istatistiğinin anlamlı bulunması durumunda farklılığın hangi gruptan kaynaklandığını belirlemek amacıyla Tukey HSD (Tukey's Honestly Significant Difference Test) testi uygulanmıştır. Araştırmada yapılan istatistiksel çözümlemelerde anlamlılık düzeyi .05 olarak benimsenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, bilgisayar öğretmenlerinin öğretim, yönetim, teknik ve kişisel alanlarda yaşadıkları sorunların cinsiyet, çalışılan okul türü ve kadro durumuna göre farklılık göstermediği saptanmıştır. Bilgisayar öğretmenlerinin en çok teknik alanda, en az ise kişisel alanda sorun yaşadıkları belirlenmiştir. Bunun yanı sıra bilgisayar öğretmenlerinin teknik alanda yaşadıkları sorunların hizmet yılına göre değiştiği ve öğretim, teknik alanlarında yaşadıkları sorunların ise mezun olunan fakülteye göre farklılık gösterdiği saptanmıştır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [30]