Farklı öğrenme stillerine sahip öğrencilerin e-ders tasarımlarına ilişkin görüşleri : Anadolu Üniversitesi uzaktan eğitim programları örneği
Abstract
Öğrenci merkezli eğitimde öğrencilerin öğrenme özelliklerini bilmek, öğrenme stillerini belirlemek önem taşımaktadır. Öğrenme stillerinin bilinmesi bireylerin öğrenme döngüsündeki güçlü ve zayıf yönlerinin belirlenerek zayıf yönlerinin iyileştirilmesine, birlikte çalışmaya en uygun bireylerin bir araya getirilmesine ve öğrenciler için en uygun öğretim ortamlarının oluşturulmasına yardımcı olur. Bir öğretim ortamı olarak e-Ders tasarımları, çevrimiçi ve uzaktan eğitimin önemli öğelerinden biridir. Öğrencilere sunulan derslerin sayfa düzeni, renk, tipografik öğeler, görseller, hareketli ve etkileşimli animasyonlar, içerik, işlevsellik, gezinim ve yönlendirme boyutlarının yeterliliği kullanıcıların bu dersi etkili öğrenmeleri açısından önem taşımaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, Uzaktan Eğitim Programları kapsamında yer alan Fen alanında açılmış bölümlere kayıtlı öğrencilerin öğrenme stillerini belirleyerek, program içeriklerinin sunumunda kullanılan e-Ders tasarımlarına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu doğrultuda, öğrenme stillerini belirlemek için; öğrenme stillerini yerleştiren, değiştiren, ayırt eden ve özümseyen olarak dört farklı kategoride tanımlayan Kolb’un 1984’te geliştirdiği ve Türkçe’ye uyarlaması Akkoyunlu ve Aşkar (1993) tarafından yapılan “Öğrenme Stilleri Envanteri” kullanılmıştır. e-Ders tasarımları ile ilgili görüşleri belirlemek için Erişti, S. ve diğerleri (2010) tarafından geliştirilen “Web Tabanlı Öğretim Ortamlarını Değerlendirme Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 17 programı ile analiz edilerek frekans ve yüzdeleri hesaplanmıştır. Çalışma sonucunda, öğrencilerin öğrenme stilleri ile e-ders tasarımlarına ilişkin görüşleri belirlenmiştir. Araştırmada Kolb öğrenme stili envanterine göre Değiştiren, Özümseyen, Ayrıştıran ve Yerleştiren öğrenme stillerine sahip olan öğrencilerin birbirine benzer oranda oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin e-ders tasarımlarını değerlendirme süreçlerinde ise tasarıma ilişkin tipografik öğeler, görseller, hareketli görüntüler, içerik ve gezinim-yönlendirme boyutlarına ilişkin olumlu görüşler ifade ettikleri söylenebilir. Öğrencilerin özellikle işlevsellik, sayfa düzeni ve renk boyutlarında genel olarak olumlu görüşlere sahip olmalarına karşın e-ders tasarımlarının yapısal özelliklerine dayalı olarak boyutların alt maddelerinin belirli bir kısmına ilişkin olumsuz görüşlere sahip oldukları söylenebilir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [30]