Matematik öğretiminde ikna teknolojisi kullanımının bilişsel ve psikososyal sonuçları
Abstract
Bu araştırmanın amacı, farklı öğretim yöntemlerinin kullanımıyla gerçekleştirilen matematik öğretiminin öğrencilerin akademik başarısına, eğitsel internet kullanım öz-yeterliğine ve arama motorlarını bilgi edinme amaçlı kullanmaya yönelik tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 öğretim yılı bahar döneminde Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İlköğretim Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 105 ikinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Deney grubundaki öğrencilere web tabanlı ikna edici teknoloji (WTİT) kullanımı yoluyla, birinci kontrol grubundaki öğrencilere bilgisayar cebiri sistemleri (BCS) yazılımı tabanlı ve ikinci kontrol grubuna Web destekli öğretici merkezli öğretim (WDÖ) verilmiştir. Araştırmanın veri toplama araçları Analiz II Başarı Testi (ABT), Eğitsel İnternet Kullanım Öz-yeterliği Ölçeği (EİKO), Arama Motorlarını Bilgi Edinme Amaçlı Kullanmaya Yönelik Tutum Ölçeği (AMT) ve Odak Grup Görüşme Soruları Formu’dur. Araştırma 3(öğretim yöntemi)x2(ölçüm zamanı) faktöriyel desen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verilerinin çözümlenmesinde tek ve çok değişkenli varyans analizleri, bağımlı gruplar t-testi, Pearson korelasyonu ve betimsel analiz işe koşulmuştur. Araştırma bulgularına göre; ölçüm zamanının, öğretim yöneminin ve ölçüm zamanı ile öğretim yöntemi etkileşiminin, araştırma katılımcılarının yalnızca akademik başarı testi ortalama puanlarındaki değişimde anlamlı farklılık oluşturduğu ortaya çıkmıştır. WTİT yoluyla öğretim grubunun ABT ortalama puanları, BCS yazılımı tabanlı (p<.017) ve WDÖ (p<.01) gruplarınınkinden anlamlı derecede daha yüksek bulunmuştur. BCS yazılımı tabanlı öğretim ve WDÖ gruplarının ortalama puanları arasında ise anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Gerçekleştirilen izleme testlerinde, ABT bağlamında öğretim yönteminin, ölçüm zamanı ve ölçüm zamanı ile öğretim yöntemi etkileşimi ortalama puanlarda anlamlı farklılık yarattığı gözlemlenmiştir. Diğer ölçme araçları için yalnızca ölçüm zamanı bağlamında anlamlı farklılık bulunmuştur. Bu nedenle yalnızca ABT için ikinci düzey izleme testleri gerçekleştirilmiştir. İzleme testlerinde öğretim yöntemi bazında üç uygulama grubunda da öntest-sontest puanları, sontest lehine anlamlı farklılık göstermektedir. Ön-test son-test arası olumlu yükselişin en az gözlemlendiği grubun WDÖ grubu olduğu görülmüştür. Öte yandan öntest puanlarında farklı öğretim yöntemleri bazında anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Araştırmanın öntestler bazında bağımlı değişkenleri ve sontest bazında arama motorunu bilgi edinme amaçlı kullanmaya yönelik tutum değişkeni kontrol edildiğinde, akademik başarı ile eğitsel internet kullanım öz-yeterliği sontest puanları arasında kontrol gerçekleştirilmeden önceki ilişki artmış olsa da anlamlı bir ilişki gözlemlenmemiştir. Araştırmanın nitel bulguları hem olumlu hem de olumsuz temalar ortaya koymuştur. Bu bulgulara göre, öğretim uygulamalarının olumlu karşılandığı, WTİT grubunda özellikle çok yönlü arama yapabilmenin olumlu karşılandığı buna karşılık grafik çizim aşamalarını daha ayrıntılı görme isteğinin hala var olduğu anlaşılmıştır. BCS grubunda komut girmenin grafik çizim aşamalarını görme anlamında olumlu, doğru komut satırı girilmediği durumda hatanın kaynağını bulma sıkıntısı anlamında olumsuz karşılandığı görülmüştür. WDÖ grubunda ise Web desteğiyle öğretici merkezli uygulama almanın etkileşimli görsellerle çok değişkenli fonksiyonları öğrenmeye destek sağlamaanlamında olumlu, kelimelerin zaman zaman yabancı gelmesi anlamında olumsuz karşılandığı görülmüştür. Araştırma sonucunda yapılacak araştırmalara ve uygulamaya yönelik önerilere yer verilmiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [71]