Çini işçiliğinin kalitesinde eğitim görmenin etkililiği
Abstract
Bu araştırma, Kütahya çini atelyelerinde çalışan elemanlar sıraltı tekniğindeki çalışmalarda, Eğitim Teknolojisi ilkelerine ne ölçüde uymaktadırlar sorusuna cevap aranmak üzere yapılmıştır. Araştırma, iki aşamada gerçekleşmiştir. Birinci aşamada sıraltı tekniği ile ilgili ilkeleri saptamak üzere jüri kurulmuş ve sözü edilen ilkeler belirlenmiştir. İkinci aşamada ise deneklere sıraltı tekniğinde uygulama yaptırılmıştır. Araştırmanın evrenini Kütahya çini atelyelerinde çalışan elemanlar oluşturmaktadır. Denek olarak 21 eğitim görmüş, 15 eğitim görmemiş eleman yansız örnekleme yoluyla seçilmiştir. Deneklere çini karolar üzerine lale ve karanfil motifleri çizmeleri ve boyamaları istenmiştir. Jüri tarafından 0-100 puan arası değerlendirme skalası hazırlanmış ve her çini karo tek, tek desen, renk ve işlevsellik yönünden değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda elde edilen veriler varyans analizi ve küçük örneklemli t testi ile sınanmıştır. Sıraltı tekniği çalışmalarında eğitim görmüş olanların eğitim görmüşolanların eğitim görmemişlere oranla daha başarılı oldukları bulunmuştur. Öneri olarak şunlar getirilebilir. Kalite ürünler elde etmek için çini atelye ve fabrikalarında eğitim görmüş elemanlar istihdam edilmelidir. Halen çalışan eğitimsiz elemanlar, hizmetiçi eğitime tabi tutulmalıdır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [315]