Okul radyosu programlarının öğrenmeye etkisi
Abstract
Öğretimin daha verimli olmasını sağlayacak yeni eğitici teknik ve yöntemlerin geliştirilmesi için çalışılmalıdır. Verimli bir eğitimi sağlayacak öğrenme durumlarında Radyo Programlarından yararlanılmaktadır. Ülkemizde Ankara'da yapılan bir araştırmada fertlerin %56.2'sinin her gün radyo dinleme alışkanlığına sahip olduğu, % 43.5 i eğitim ve eğlenmek amacı ile radyodan yararlandığı ortaya konmuştur. Ülkemizde radyo ile eğitim yayınları Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Film-Radyo-Televizyon ile Eğitim Merkezi (FRTEM) tarafından hazırlanmakta ve Okul Radyosu adıyla TRT Radyolarından yayınlanmaktadır. İlk defa 1963 yılında başlayan yayınlar 1966 yılından itibaren günde 2 defa, 1 saat olarak yapılmaktadır. 1968 yılında Milli Eğitim Bakanlığı ''Radyo ile Eğitim Programları Araştırması'' Okul Radyosu yayınlarının yararlı olduğu, ancak rastlantı sonucu dinlendiğini ortaya çıkarmıştır. Özbilgin ve Demir (1984) Malatya merkez ilçe ilkokul öğretmenleri üzerinde 1983-1984 öğretim yılında yaptığı '' Okul Radyosu Programlarının Etkililiği'' araştırması sınıf ortamında Okul Radyosunu dinleyenlerin %16.6 olduğunu evlerinde devamlı dinleyenlerin % 6 olduğunu ortaya koymuştur. Okul Radyosu programları öğretmenin sınıfa getirmekte güçlük çekeceği konuları işleyerek öğretime destek olmak amacı ile hazırlanmakta ve yayınlanmaktadır. Hedef alınan dinleyici kitle bu programları dinlediğinde öğrenmesine bir etki yapmakta mıdır? Bu soruya cevap verebilmek için bu programları dinleyici grup üzerinde uygulanması ve sonuçlarının değerlendirilmesi ile mümkün olacaktır. Bu nedenle araştırmanın genel amacı; Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı FRTEM tarafından hazırlanan ve TRT Radyo I'den yayınlanan Okul Radyosu programlarının mevcut yöntem ve araçlara ilave olarak kullanıldığında öğrenci başarısına etki yapıp yapmadığını ortaya koyma olarak belirlenmiştir. Bu genel amacın çerçevesinde ilkokul Fen Bilgisi Öğretiminde mevcut yöntem ve araçlara ilave olarak Okul Radyosu programlarını teypten dinleyerek öğretim yapılan öğrencilerin başarıları ile Okul Radyosu programlarını dinlemeden mevcut yöntem ve araçlarla öğretim yapılan öğrencilerin başarıları arasında bir farklılık olup olmadığı belirlenmek istenmiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [315]