Demokratik eğitim ilkelerinin 1968 ilkokul programına yansıması
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı, demokratik eğitim ilkelerinin 1968 İlkokul Programına ne ölçüde yansıdığını ve ilkokullarda yeterince uygulanmadığı saptamaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için ilkokul programı bütün boyutlarıyla (amaç, içerik, öğretme-öğrenme süreci, ders dışı etkinlikler, değerlendirme) irdelenmiş ve öğretmenlerin bu ilkeleri sınıfta uygulama düzeyleri belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin demokratik tutumlarında cinsiyet, ünvan ve mesleki kıdemlerinin ne ölçüde etkili olduğu araştırılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından literatür taraması yapılarak ve uzman kanısı alınarak hazırlanan demokratik tutum ölçeğine faktör analizi uygulanmıştır. Ölçeğin güvenirliği test edilerek evrendeki tüm ilkokullarda çalışan 135 öğretmene uygulanmıştır. Demokratik tutum ölçeği aracılığı ile elde edilen veriler frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, varyans analizi ve t-testi teknikleriyle çözümlenmiştir. Demokratik eğitim ilkelerinin programın bütün boyutlarında yer aldığı ve öğretmenlerin bu ilkeleri uygulamada benzeşim içinde oldukları gözlenmiştir. Yapılan karşılaştırmalarda öğretmenlerin demokratik tutumlarında cinsiyet, ünvan ve hizmet yılı değişkenleri yönünden bir farklılaşma görülmemiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [315]