Benlik saygısı düzeyleri farklı genel lise öğrencilerinin bazı kişisel özelliklerine göre iletişim becerilerine ilişkin algılarının incelenmesi
Özet
Bu araştırmada, benlik saygısı düzeyleri farklı genel lise öğrencilerinin algıladıkları iletişim becerileri düzeylerinin özlük ve aile nitelikleri ile sosyal ilişkileri açısından farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Bu amaçla, araştırmada genel lise öğrencilerinin özlük nitelikleri olarak cinsiyet, sınıf düzeyi, akademik başarı, doğum sırası; aile nitelikleri olarak ailenin sosyo-ekonomik durumunu algılama, annenin eğitim düzeyi, babanın eğitim düzeyi, algılanan anne tutumu, algılanan baba tutumu, algılanan anne-baba arasındaki ilişki değişkenleri ele alınmıştır. Araştırma, 2003-2004 Öğretim yılında, Eskişehir il merkezindeki 4 genel liseden 1474 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiş ve 1459 öğrenciden kullanılabilir veri elde edilmiştir. Öğrencilerin benlik saygısı düzeyine ilişkin veriler, "Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği" (Çuhadaroğu,1986) ile, öğrencilerin iletişim becerilerini algılamalarına ilişkin veriler de "İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği" (Korkut,1996) ile toplanmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkenlerine ilişkin verilerin toplanması amacıyla, araştırmacı tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi Anketi" uygulanmıştır. Araştırmada, verilerin analizinde; bağımsız gruplar arası t testi ile Faktöriyel Varyans Analizi uygulanmıştır. F istatistiği önemli bulunduğunda Tukey HSD testi kullanılmıştır. Tüm istatistiksel çözümlemeler için önemlilik düzeyi .05 olarak alınmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; benlik saygısı düzeyi yüksek genel lise öğrencilerin benlik saygısı düzeyi düşük olanlara göre, algılanan iletişim becerileri düzeyleri önemli derecede daha yüksek bulunmuştur. Genel lise öğrencilerin algılanan iletişim becerileri düzeyleri, cinsiyet, sınıf düzeyi, ailenin sosyo-ekonomik durumunu algılama, annenin eğitim düzeyi, anne-babanın birbirleriyle olan ilişkilerini algılamalarına göre farklılaşma göstermektedir. Bununla birlikte genel lise öğrencilerinin algılanan iletişim becerileri düzeylerinin akademik başarı, doğum sırası, babanın eğitim düzeyi, algılanan anne tutumu, algılanan baba tutumuna göre farklılık göstermediği görülmüştür.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3326
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [315]