İlköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin iş doyum düzeylerinin belirlenmesi : (Eskişehir ili örneği)
Abstract
Sosyal bir sistem olan eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin işlerine ilişkin tutumları okulun amaçlarının gerçekleştirilmesinde önemli rol oynar. Öğretmenlerin rolünü etkili olarak uygulayabilmesi için öncelikle öğretmenlerin iş doyumlarının belirlenmesi ve buna yönelik tüm önlemlerin alınması ve düzenlemelerin yapılması gerekir. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim kurumlarında görev yapan sınıf ve branş öğretmenlerinin iş doyumlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırma, 2003-2004 eğitim-öğretim yılında Eskişehir il merkezinde bulunan 14 ilköğretim kurumunda görevli, 316 öğretmen üzerinde gerçekleştirilmiştir. Tarama türünde desenlenen bu araştırmada veriler, araştırma için geliştirilmiş "İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin İş Doyum Düzeylerini Belirleme Anketi"nin uygulanması ile toplanmıştır. Araştırmanın amacına dönük soruları yanıtlamak üzere toplanan verilerin çözümlemesinde frekans ve yüzde, standart sapma, "t" testi ile ve tek yönlü varyans analizi testinden yararlanılmıştır. İstatistiksel çözümlemelerde "SPPS 1 O.O for Windows" paket programı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin iş doyumları "orta" düzeyde bulunmuştur. Öğretmenlerin iş doyum düzeylerini etkileyen etmenler incelenmiştir. Buna göre öğretmenlerin en yüksek iş doyum düzeyi "işin niteliği" boyutunda; en düşük iş doyum düzeyi ise "ücret" boyutunda ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin mezuniyet ve kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Bulgulara dayalı olarak, öğretmenlerin iş doyumlarını etkileyen etmenlerin iyileştirilmesi, iş doyumlarının yükseltilmesi için gerekli önlemlerin alınması ve düzenlemelerin yapılması önerilmiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [315]