İlköğretim birinci sınıfa uyum haftasına ilişkin öğretmen ve veli görüşleri
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim birinci sınıfa uyum haftasına ilişkin öğretmen ve veli görüşlerini belirlemektir. Bu doğrultuda, araştırma tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmaya ilişkin uygulama, 2010-2011 öğretim yılının güz döneminde Burdur merkez ve merkeze bağlı köy ilköğretim okullarındaki; birinci sınıfları okutan 59 sınıf öğretmeni ile çocukları birinci sınıfta okuyan 419 velinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla, araştırmacı tarafından geliştirilen “İlköğretim Birinci Sınıfa Uyum Haftasına İlişkin Öğretmen Görüşleri Anketi” ve “İlköğretim Birinci Sınıfa Uyum Haftasına İlişkin Veli Görüşleri Anketi” kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel çözümlemelerinde tüm bağımsız değişkenler için frekans (f), yüzde (%) ve aritmetik ortalama değerleri belirlenmiş, bağımsız değişkenler arasındaki farkı test etmek için “Mann-Whitney U” ve “Kruskal-Wallis H” testleri uygulanmıştır. Açık uçlu anket sorularına verilen yanıtlar ise betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Verierin çözümlenmesinde anlamlılık düzeyi .05 olarak benimsenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular ışığında şu sonuçlara ulaşılmıştır: Öğretmenler; • İlköğretim Birinci Sınıfa Uyum Haftası’nın (İBSUH) öğrencilerin okula alışmasına, okulu tanımasına, okul kurallarını öğrenmesine yardımcı olduğu görüşündedir. • İBSUH’da ne yapacaklarını tam olarak bilmediklerini belirtmişlerdir. • il merkezideki okulların daha kalabalık olması nedeniyle İBSUH’un bu okullardaki birinci sınıf öğrencilerine okula uyum sağlamak konusunda daha fazla yardımcı olduğu ve öğrencilerin okula gelme isteğini daha fazla artırdığını belirtmişlerdir. İl merkez okullarında İBSUH’un amacına daha çok ulaştığını ancak İBSUH’un süresini yeterli bulmadıklarını ifade etmişlerdir. Ayrıca, il merkezindeki velilerin okulun ilk haftalarını çocukları için daha fazla önemsediklerini belirtmişlerdir. • okula uyum haftası ile ilgili öğretmenlerin daha önceden bilgilendirilmesi, okul rehberlik servisinin bu sürece destek vermesi, uyum haftasındaki etkinliklein artırılması ve öğrencilerin katılımını artırmaya yönelik çalışmalar yapılması konularında öneriler getirmişlerdir. Veliler; • İBSUH’da okulun kalabalık olmamasının öğrencilerin daha rahat hareket edebilmesini sağladığını, öğrencilerin okula gelme isteğini artırdığını ve İBSUH’un öğrencilerin okula uyumuna yardımcı olduğunu belirtmiştir. • İBSUH’un il merkezindeki çocuklara okulu fiziksel olarak tanımak ve okul fobisinden kurtulmak konularında daha fazla yardımcı olduğu görüşündedir. Ayrıca il merkezindeki çocukların daha iyi bir okulöncesi eğitim geçirdiklerini belirtmişlerdir. Köy ilköğretim okullarında ise daha az öğrenci olduğu için uygulamanın gereksiz olduğunu, öğrencilerin diğer öğrencilerle birlikte okula başlayabileceğini dolayısıyla okula uyum için daha farklı bir uygulama olması gerektiğini belirtmişlerdir. • okulöncesi eğitim almayan öğrenciler için uyum haftasının süresinin yetersiz olduğunu ifade etmişlerdir. • aylık gelir düzeyi düşük aileler çocuklarının okulu önemsiz-gereksiz gördüğünü belirtmişlerdir. Ayrıca aylık gelir düzeyi azaldıkça çocukların okula uyumu için gereken sürenin de artması gerektiğini belirtmişlerdir. • okul rehberlik servisinin sürece destek vermesi, öğrencilerin uyum haftasına katılımlarını artırmaya yönelik çalışmalar yapılması ve okulun uyum haftasından önce fiziksel olarak hazır olması konularında öneriler getirmişlerdir. Ayrıca, İBSUH ile ilgili ailelerin de bilgilendirilmesi gerektiğini ifade etmişlerdir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [315]