Vygotsky’s Sociocultural Theory And Dynamic Assessment In Language Learning
Abstract
Applying Vygotsky’s sociocultural theory into assessment, ‘dynamic assessment’ in language
learning might offer new insights to language classroom. Vygotsky’s theory basically offers that if we
want to understand learning and development, we have to focus on process instead of product. In other
words, a Vygotskian approach to language assessment suggests that ‘process of development’ should be
seen as a predictor of the individual’s or group’s future performance. This paper takes an in depth look
at the issue of dynamic assessment from the standpoint of Vygotsky’s sociocultural theory. First the
theoretical framework is drawn, and then the methodological applications of the theory are discussed. Vygotsky’nin sosyokültürel teorisini ölçme ve değerlendirme alanına uygulayan ‘dinamik ölçme’
yabancı dil öğretimi yapılan sınıflardaki ölçme ve değerlendirme faaliyetlerine yeni bir soluk
getirebilecek kapasitededir. Vygotsky’nin teorisinin temel noktası, gelişim ve öğrenmeyi anlayabilmenin
yolunun sonuçtan çok sürece odaklanmakla mümkün olacağıdır. Diğer bir deyişle, yabancı dil
sınıflarındaki ölçme ve değerlendirme faaliyetlerine getirilebilecek Vygotsky odaklı bir yaklaşıma göre,
‘gelişim sureci’ bir kisinin ya da grubun gelecekteki performansının da habercisi olarak algılanmalıdır.
Bu makale, dinamik ölçme konusunu Vygotsky’nin sosyokültürel teorisinin ışığında incelemektedir.
Makalede öncelikle teorik çerçeve çizilecek, daha sonra da teorinin yabancı dil öğretimi yapılan
sınıflara pratik anlamda nasıl yansıtılabileceği tartışılacaktır.
Source
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCollections
- Cilt.08 Sayı.1 [21]