Görsel sanatlar dersinde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı öğretim uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşleri
Abstract
Sürekli değişim içinde bulunan dünya, yenilikleri ve gelişmeyi kavrayan, bunun yanında kendi üzerine düşen görevlerin de farkında olan bireylerin varlıklarına ihtiyaç duymaktadır. Bir toplumun çağdaş toplumlar düzeyine ulaşması için; bilgilerin, inançların ve duyguların bireylere doğrudan aktarılması yeterli değildir. Görsel sanatlar, yaşantımıza canlılık verir, bizleri duygusal yapar ve hassaslaşmamızı sağlar. Görsel sanatlar her bir bireyin özgünlüğünü, gerçek kişiliğini, benzersizliğini, yaratıcı düşünü ortaya çıkarmasıyla ilgilenir. Görsel sanatlar taraf tutmaz, yönlendirmez, kısıtlamaz. Hayat sanatsız hayal edilemez, hayal etmek bile akılda bir mekâna kuruludur. Hayatın her alanında estetik kaygılar hâkimdir. Özellikle eğitim alında görsel sanatların sistematik ve belli programa sokulması öğrencilerin tüm yaşamlarını etkileyecek olumlu ilerlemedir. Görsel sanatlar eğitimi öğrenci psikolojisini dikkate alır. Bu aşamalar hem somut hem de soyut anlamdadır. Gelişimi psikolojik açıdan oluşurken biyolojik olarak da devam etmektedir. Düşünme, konuşma, fikir edinme ve sunma, tanıma vs. gibi. Her biri onlara verilen eğitim ve öğretim eşliğinde süregelmektedir. Görsel sanatlar eğitimi çocuğun tüm gelişim evrelerine yardım eder. Düşünmeyi, kendini ifade etmeyi, yaratıcı fikirler üretmeyi ve en önemlisi nasıl üreteceğini ve bunu nasıl sunacağım öğrenir. Bu araştırmanın temel amacı, görsel sanatlar dersinde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı öğretim uygulamalarına ilişkin öğretmen görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma tarama modelinde ve 2006-2007 öğretim yılında Eskişehir il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı 7 ilköğretim okulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada 23 sınıf öğretmeniyle görüşme yapılmıştır. Araştırmada İlköğretim I. Basamak düzeyi Görsel Sanatlar Eğitimi (Resim-İş) dersi ele alınmıştır. Araştırma verileri, öğretmen görüşlerinin eksiksiz ortaya çıkarılması amacıyla, nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel çözümleme tekniği kullanılmış ve elde edilen bulgular sayısallaştırılarak sunulmuştur. Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı görsel sanatlar dersi planına ilişkin görüşme sorulan, araştırmacı tarafından oluşturulmuştur. Oluşturulan bu görüşme soruları öğretmenlerin tüm tarafsız düşüncelerini ortaya koyacak nitelikte hazırlanmış olup, görsel sanatlar derslerinin yapıcı yaklaşıma dayalı olarak ne kadar uygun işlenip işlenmediğini saptamaya çalışma niteliğinde sunulmuştur.
Collections
- Tez Koleksiyonu [157]