Zihin engelli çocukların Türkçedeki ad çekim eklerini kullanımları
Özet
Çocuklardaki bilişsel gelişim düzeyi dil gelişimini önemli ölçüde etkilediğinden, bilişsel gelişim normalden yavaş olduğunda dilin sesbilgisi, biçimbilgisi, sözdizimi, anlambilgisi ve kullanım boyutlarında sorunlar ortaya çıkmaktadır. Bu araştırma zihin engelli çocukların Türkçedeki ad çekim eklerini kullanmalarını saptamak amacıyla desenlenmiştir. Betimsel özellikteki araştırmanın örneklemini Eskişehir ilindeki ilköğretim kurumları bünyesinde yer alan alt özel sınıflara devam eden öğrencilerle Anadolu Üniversitesi Engelliler Entegre Yüksek Okulu bünyesindeki birim ve iki özel eğitim kurumuna devam edip sözel iletişim kurabilen öğrenciler oluşturmuştur. Çalışma grubunda 6-16 yaşları arasında 119 öğrenci bulunmaktadır. Örnekleme alınan her öğrenciye Türkçedeki ad çekim eklerini kullanmalarına olanak sağlayacak biçimde hazırlanmış her bir ad çekim eki için beş resim olmak üzere kırk resimden oluşan set uygulanmıştır. Veriler her öğrenci ile bire bir görüşülerek toplanmış; çocukların konuşmaları, ses kayıt cihazı aracılığı ile kaydedilmiştir. Kaydedilen konuşmalar veri işleme formuna işlenerek öğrencilerin her bir ad çekim ekini kullanma miktarları belirlenmiştir. Toplanan verilerin istatiksel analizinde Kolmogorov Smirnov Testi kullanılmıştır. Yapılan hesaplamalar sonucunda zihin engelli çocukların ad çekim eklerini kullanımlarının yaş ve cinsiyete göre farklılaşmadığı; buna karşın özür durumu, anne-babanın eğitim durumu ve öğrencilerin eğitim süresine göre farklılık gösterdiği görülmüştür.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3790
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [100]