Almanya'daki zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip Türk ailelerin gereksinimleri doğrultusunda hazırlanan aile eğitimi uygulamasının etkililiği
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Almanya’daki zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip Türk aileleri için bilgilendirici aile eğitimi uygulamasının etkililiğini belirlemektir. Araştırma 2008-2009 öğretim yılında, Kuzey Ren-Vestfalya Eyaleti Köln şehrinde 21 Türk aile ile gerçekleştirilmiştir. Bu araştırma yarı deneysel bir modeldir. Araştırmada, Almanya Köln şehrinde zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip Türk ailelerinin gereksinimlerini belirlemek amacıyla, uygulama öncesi ve sonrası Eckert (2007) tarafından uyarlanan “Fragebogen zur Bedürfnislage von Eltern Behinderter Kinder (FBEBK)” anketinin Türkçe çevirisi “BAET Gereksinim Belirleme Anketi” kullanılmıştır. Ailelerin gereksinimleri doğrultusunda Türkçe olarak “Bilgilendirici Aile Eğitimi Toplantıları (BAET)” hazırlanmıştır. Ailelerin, zihinsel yetersizlik ve Almanya’daki hizmetler hakkındaki program öncesi bilgi düzeyleriyle, program sonrası bilgi düzeylerinin belirlenmesine yönelik “BAET Bilgi Testi” kullanılmıştır. Aile eğitimi programındaki öğretim süreçleri, katılan her aileye verilmiş olan Bilgilendirici El Kitabıdır. Araştırma verileri “BAET Gereksinim Belirleme Anketi” ve “BAET Bilgi Testi” öntest-sontest uygulamaları düzenlenerek toplanmış, elde edilen veriler istatistiksel çözümlemeye tabi tutulmuştur. Araştırma sonuçları, Almanya’daki zihinsel yetersizliği olan çocuğa sahip Türk aileleri için bilgilendirici aile eğitimi uygulamasının, ailelerin BAET öncesi gereksinimleri ve bilgi düzeyleriyle, BAET sonrası gereksinimleri ve bilgi düzeyleri arasında anlamlı bir fark olduğu göstermektedir. Bu sonuçlar, “Almanya’daki Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuğa Sahip Türk Aileleri İçin Bilgilendirici Aile Eğitimi Uygulaması”nın, ailelerin gereksinimleri ve bilgi düzeylerinde etkili olduğu biçiminde yorumlanabilir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [227]