Kaynaştırma uygulamaları yürütülen okul öncesi sınıflarda işitme yetersizliği olan ve normal işiten öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi
Özet
Aras?tırmanın amacı okul o?ncesi do?nemde kaynas?tırma uygulamalarında eg?itim alan is?itme yetersizlig?i olan ve normal is?iten o?g?rencilerin hem o?g?retmenleri hem de ebeveynleri tarafından deg?erlendirilen sosyal beceri du?zeylerinin incelenmesidir. Aras?tırmanın katılımcıları, Ankara, Adana, Samsun, İzmir, Us?ak, Trabzon, İzmit ve Eskis?ehir illerindeki kaynas?tırma uygulamalarında eg?itim alan 55 is?itme yetersizlig?i olan ve 99 normal is?iten o?g?rencinin o?g?retmenleri ve ebeveynleri olmak u?zere 308 kis?idir. Aras?tırmada is?itme yetersizlig?i olan ve normal is?iten o?g?rencilerin sosyal beceri du?zeylerini belirlemek amacıyla Okul O?ncesi Sosyal Beceri Deg?erlendirme O?lçeg?i (OSBED) O?g?retmen ve Anne- Baba Formları kullanılmıs?tır. Amaç dog?rultusundaaras?tırma nicel aras?tırma yaklas?ımı ile yu?ru?tu?lmu?s?, aras?tırma soruları dog?rultusunda nedensel kars?ılas?tırmalı ve bag?ıntısal aras?tırma modeli benimsenmis?tir. Verilerin analizinde istatistiksel yazılım programı olan IBM SPSS 22.0 kullanılmıs?tır. Aras?tırma sonucunda elde edilen bulgularda is?itme yetersizlig?i olan ve normal is?iten o?g?rencilerin sosyal beceri puanları u?zerinde is?itme durumunun etkili oldug?u, o?g?retmen ve ebeveynlerin puanlamalarının da bu duruma go?re farklılık go?sterdig?i bulunmus?tur. İs?itme yetersizlig?i olan o?g?rencilerin sosyal beceri puanları cinsiyet, anne ve babanın eg?itim du?zeyi ve o?g?retmenin brans?ına go?re farklılas?maktadır. Ayrıca is?itme yetersizlig?i olan o?g?rencilerin takvim yas?ı, tanı yas?ı ve ilk cihaz takma yas?ı sosyal beceri puanları arasında ilis?ki oldug?u, takvim yas?ı ve cihaz kullanmaya bas?lama yas?ı deg?is?kenlerinin bu puanları açıklamaya farklı derecelerde anlamlı katkısı oldug?u bulunmus?tur. Aras?tırmadan elde edilen sonuçlar dog?rultusunda kaynas?tırma uygulamalarında eg?itim alan is?itme yetersizlig?i olan çocukların sosyal becerilerinin gelis?imlerini destekleyecek uyarlamaların yapılması gerektig?i belirtilmis?tir. Son olarak ileri aras?tırmalara yo?nelik olarak is?itme yetersizlig?i olan çocukların sosyal becerilerinin nasıl desteklenebileceg?ine ilis?kin ev ve kurum merkezli uygulamalara dayalı aras?tırmaların gerçekles?tirilmesi gerektig?i o?nerilmis?tir.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/3980
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [227]