A descriptive analysis of strategy use in L1 and L2 reading by Turkish EFL learners
Özet
Bu çalışma İngilizce'yi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerin, ana dil ve ikinci dil arasında okuma stratejilerini kullanış farklılıklarını araştırmaktadır. Bunun yanında, dünya bilgisinin, ana dil ve ikinci dilde okuma stratejilerinin kullanımı üzerine etkileri de göz önüne alınmaktadır. Bu amaçla, 86 birinci sınıf üniversite öğrencisi arasından 28 öğrenci bu çalışmanın denekleri olarak seçilmiştir. Çalışma, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Ziraat Fakültesi'nde uygulanmıştır. Seçim işlemi bir seviye tespit sınavı içermektedir. Seçilen öğrencilerin İngilizce düzeyleri başlangıç (beginner) seviyesindedir. Veri toplama aşamasında denekler iki İngilizce, iki Türkçe olmak üzere dört metin okumuşlardır. Metinlerin ikisi (bir Türkçe, bir İngilizce) deneklere tanıdık, diğer ikisi (bir Türkçe, bir İngilizce) deneklere tanıdık olmayan konulara sahiptir. Veri toplamak için yüksek sesle düşünme metodu (the think aloud method) ve iki adet okuma stratejileri anketi (reading strategies questionnaire) kullanılmıştır. Deneklerin ana dil ve ikinci dilde kullandıkları okuma stratejilerini ortaya çıkarabilmek için yüksek sesle düşünme metoduyla toplamış olduğumuz veriler bir strateji sınıflandırma şemasına göre sınıflandırılmıştır. Deneklerin ana dil ve ikinci dildeki strateji kullanımları karşılaştırılmış ve sonuçta, başlangıç (beginner) seviyesinde, ana dil ve ikinci dilde okuma stratejilerinin kullanımı arasında dikkate değer bir farklılık olmadığı bulunmuştur. Aynı zamanda, bir metnin konusu hakkında önceden dünya bilgisine sahip olmanın da, ana dil ve ikinci dilde, okuma stratejilerinin kullanımı üzerinde bir etkiye sahip olmadığı sonucuna varılmıştır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/4091
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [248]