Explicit and incidental teaching of English verb-noun collocations in an EFL context
Abstract
Bu çalışmada, yabancı dildeki eşdizimliliklerin tasarlanmış ve rastlantısal öğretiminin etkisi, eşdizimliliklerin biçimsel ve anlamsal yönlerinin öğrenilmesi bakımından araştırılmıştır. Daha önceden bilinmeyen sekiz fiil-isim eşdizimliliğinin öğrenciler tarafından ne derece öğrenildiğini ortaya koymak amacıyla (1) tasarlanmış öğretim, (2) rastlantısal öğretim ve (3) rastlantısal öğretim + daha yüksek karşılaşma sıklığı teknikleri kullanılmıştır. Üç öğretim tipinden edinilen öğrenme kazanımları, (i) biçim tanıma, (ii) anlam tanıma ve (iii) okuma parçasında boşluk doldurma bölümlerini içeren uygulama sonrası testi ve ertelenmiş test ile ölçülmüştür. Üç grubun puanları ANOVA ve post-hoc testleri kullanılarak karşılaştırılmıştır. Öğrenme kazanımlarının unutulma düzeylerini ölçmek amacıyla, uygulama sonrası testi ve ertelemiş testten elde edilen puanlar t-test kullanılarak karşılaştırılmıştır. Üç grubu akılda tutma profilleri bakımından karşılaştırmak amacıyla, tekrarlanmış ANOVA kullanılmıştır. Üç grubun puanlarının analizi, tasarlanmş eşdizimlilik öğretiminin diğer iki rastlantısal öğretim ortamından daha etkili olduğunu ortaya koymuştur. Üç grubun ertelenmiş testten elde ettikleri puanlar ise tasarlanmış öğretim ortamında öğrenilen eşdizimlilik bilgisinin unutulmaya yatkın olmadığını ortaya koymuştur. İki rastlantısal öğretim grubunun puan ortalamalarının analizi, her iki rastlantısal öğretim tekniğinin bir miktar öğrenme kazanımlarına yol açtığını göstermştir. Özellikle de, yüksek karşılaşma sıklığını içeren rastlantısal öğretme ortamının, yüksek karşılaşma sıklığı içermeyen rastlantısal öğretim ortamından daha çok öğrenme kazanımlarına yol açtığı görülmüştür.
Collections
- Tez Koleksiyonu [83]