Foreign language student teacher anxiety
Abstract
Bu çalışma yabancı dil öğretmen adaylarının yaşadığı yabancı dil öğretmen adayı kaygısının düzeyini ve bu kaygıların olası kaynaklarını nicel ve nitel verilerle ortaya çıkarmayı hedeflemiştir. Ortaya çıkan kaygı düzey ve türlerinin öğretmenlik deneyimi boyunca değişiklik gösterip göstermediği de araştırmanın amaçları arasındadır. Ayrıca, yabancı dildeki yeterlik düzeyinin yabancı dil öğretmen adayı kaygı düzeyi ile olası ilişkisi de sorgulanmıştır. Araştırmaya 405 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmanın nicel verileri Hart (1987) tarafından geliştirilen Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği (STAS) ve bu araştırma için geliştirilen Yabancı Dil Öğretmen Adayı Kaygı Ölçeği (FLSTAS) ile elde edilmiş, nitel veriler ise öğretmen adaylarının tuttuğu günlükler ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Nicel veri analizi farklı alanlardan gelen öğretmen adaylarının orta düzey kaygı duyduğunu, bu kaygı düzeyinin de öğretmenlik deneyiminin başından sonuna doğru anlamlı bir şekilde azaldığını ortaya koymuştur. Ayrıca, İngilizce öğretmen adaylarının kaygı düzeylerinin diğer alanlardaki öğretmen adaylarından öğretmenlik deneyiminin başında anlamlı biçimde yüksek, öğretmenlik staj deneyimi sonunda ise anlamlı biçimde düşük olduğu saptanmıştır. Yabancı dil öğretmen adayı kaygı düzeyleri ise öğretmenlik deneyiminin başında, mikro öğretim deneyiminden sonra ve öğretmenlik uygulamasının sonunda orta düzeyde bulunmuş, bu düzey ise bu üç aşama boyunca anlamlı bir biçimde azalmıştır. Bununla birlikte, yabancı dildeki yeterlik düzeyi ile yabancı dil öğretmen adayı kaygı düzeyi arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Son olarak, araştırmanın nitel verileri yabancı dil öğretmen adayı kaygısını altı ana kategoride ortaya koymuştur: öğrenciler ve sınıf profili, sınıf yönetimi, öğretim yöntem ve teknikleri, izlenme, danışman ve sınıflandırılamayanlar.
Collections
- Tez Koleksiyonu [83]