Türkiye'deki istatistik bölümlerinin göreli etkinliklerinin veri zarflama analizi ile belirlenmesi
Abstract
Bir eğitim sisteminin başarısı, eğitim süreci içinde sunduğu olanaklar ve eğitim sonrası elde edilen yeterlilikler tarafından belirlenebilmektedir. Bu bağlamda ülkemizdeki üniversite performanslarının karşılaştırılmaları genellikle akademisyen performansları, mezunlarının işsizlik oranı ve ülke genelinde yapılan ortak sınav sonuçları üzerinden çıktı yönlü olarak yapıldığı gözlemlenmektedir. Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) sonuçları da karşılaştırma unsuru olarak kabul gören bir çıktıdır. Fakat eğitim bilimciler eğitim sitemlerinin performanslarının değerlendirilmesinde sunulan olanakların çıktıya ne kadar verimli olarak dönüştürebildiklerine önem vermektedirler. Bu çalışmada Türkiye’deki devlet üniversitelerinin verilerine ulaşılan 18 adet istatistik bölümü homojen karar verme birimi (KVB) olarak ele alınmış ve bölümlerin göreli etkinlikleri veri zarflama analizi (VZA) yardımı ile hesaplanmıştır. Etkinlik değerleri arasındaki farklılıkların kontrol edilemeyen girdiler tarafından etkilenip etkilenmediği, etkinlik değerleri ve girdi-çıktı değişkenleri arasındaki ilişkiler ve öğretim programlarına göre bölümler arasında etkinlik farkların anlamlılığı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Elde edilen sonuçların karar vericilere veistatistik bölümünde okuyan öğrencilere yol gösterici olması amaçlanmıştır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [62]