Manuel Ponce : gitar ve orkestra için Concierto Del Sur un analiz çalışması
Abstract
Bu çalışmada, Meksikalı besteci Manuel Ponce’nin (1882-1948) klasik gitar için yazmış olduğu Concierto del Sur eserinin form ve armoni yapısı incelenmiştir. 19. yüzyılda Meksika’nın bağımsızlığını kazanmasından sonraki dönemin sosyal ve kültürel yapısına değinilerek bestecinin biyografisine yer verilmiştir. Ponce, 20. yüzyılın ilk yarısında Latin Amerika’da önde gelen seçkin bir besteci ve Meksika müzik kültürünün önemli bir figürü olarak nitelendirilir. Halk bilimci, pedagog, etnomüzikolojist olarak çok yönlülüğü ile Meksika müzikal milliyetçiliğinin yüceltilmesine öncülük etmiş, kendisine Meksika tarihinde eşsiz bir yer edinmiştir. Çalışmada Concierto del Sur eserinin form ve armoni yapısı gitar ve orkestra partilerinden örnekler verilerek incelenmiş, ayrıca bestecinin 1920 sonrası yaptığı gitar sonatlarından, bazı piyano ve orkestra eserlerinden örnekler verilerek müzikal stiline değinilmiştir. Gitar repertuvarının dönemin müzik anlayışına uygun, daha modern ve büyük formlarda eserlere sahip olmasını bir vizyon olarak belirleyen ve bunun için gitarist olmayan bestecilerden destek alan Andres Segovia’nın (1893-1987) Ponce ile tanışması, gitar müziğinde önemli bir dönüm noktasıdır. Bu iki sanatçının yakın dostluğu Ponce’nin bu enstrümanı yakından tanımasını ve bu enstrüman için bir repertuvar oluşturmasını sağlamıştır. Segovia’nın ısrarları sonucu İspanyol müziği etkisinde yazdığı Concierto del Sur, müzikal birikimini gösteren en önemli eserlerindendir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [58]