Serebral palsili çocuklarda çiğneme becerisinin geliştirilmesinde oral motor terapinin etkililiği
Abstract
Bu çalışmada özellikle katı yiyeceklerle beslenmede etkili olan çiğneme becerisine yönelik yutma problemi bulunan Serebral Palsili (SP) üç çocuğa uygulanan oral motor terapi programının çiğneme süresi ve çiğneme döngü sayısından oluşan çiğneme becerisinin gelişimine etkisi araştırılmıştır. Araştırmada oral motor terapinin çiğneme becerisinin gelişimine etkisini belirlemek üzere tek denekli araştırma modellerinden denekler arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Çiğneme becerisini geliştirmek üzere hazırlanan oral motor terapi programının etkililiğini değerlendirmek üzere başlama düzeyi, yoklama, öğretim ve izleme oturumları düzenlenmiştir. Oturumların tümü bire bir öğretim düzenlemesi biçiminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ve sonuçlarının güvenirliğini belirlemek üzere gözlemciler arası güvenirlik ve uygulama güvenirliği verileri toplanmıştır. Oral motor terapi programının etkililiği grafiksel analiz kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın bulguları, oral motor terapi programının araştırmaya katılan tüm deneklerde belirlenen kriterler doğrultusunda etkili olduğunu, birinci denekte uygulama sona erdikten sonra ikinci ve üçüncü haftada, ikinci denekte ikinci ve üçüncü haftada, üçüncü denekte üçüncü haftada becerinin korunduğunu göstermektedir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [123]