Serebral palsili çocuklara istek bildirme iletişim amacını gerçekleştirmeye yönelik olarak resimli kart kullanım becerisinin öğretilmesi
Abstract
Görsel sembol sistemleri (resimli iletişim tahtası) SP'li çocuklar için sıklıkla konuşmaya alternatif olarak kullanılmaktadır. Buna rağmen Türkiye'deki SP'li çocuklara görsel sembol sistemlerini öğretme süreçlerinin etkililiğini gösteren deneysel bir çalışma henüz yapılmamıştır. Bu araştırmada, SP'li üç çocuğa istedikleri yiyecek ve içecek maddelerini, bu maddelerin resimlerini işaret ederek istemeleri öğretilmiştir. Araştırmanın amacı, resim iletişim tahtasının istek bildirme iletişim amacının gerçekleştirilmesi için kullamldığı öğretim programının etkililiğidir. SP tanısı almış 8 ve 13 yaşlarındaki iki kız çocuğuyla ve 10 yaşındaki bir erkek çocuğu araştırmanın deneklerini oluşturmuştur. İki aşamadan oluşan araştırmanın ilk aşamasında deneklerin istedikleri yiyecek ve içecek maddelerinin belirlenmesi için görüşme ve doğrudan gözlem yöntemleri kullanılmıştır. İkinci aşamada ise denekler istedikleri yiyecek ve içecek maddeleri için istek bildirme iletişim amacını gerçekleştirmek üzere resimli kartları nasıl kullanacaklarını öğrenmişlerdir. Araştırmada öğretim programının etkililiğini belirlemek üzere tek denekli araştırma modellerinden yoklama evreli denekler arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Daha önce yapılan çalışmalara benzer olarak, bu araştırma da istek bildirme iletişim amacını gerçekleştirmek üzere resimli kart kullanım becerisini öğretmek için hazırlanan öğretim programının etkili olduğunu göstermiştir. Deneklerin öğretim sona erdikten sonra da beceriyi korudukları belirlenmiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [123]