4-6 yaş aralığındaki çocukların semantik akıcılık becerilerinin incelenmesi
Özet
Sözel akıcılık ölçümleri dil ve konuGma terapisi alanında dil becerilerinin değerlendirilmesinde ve nöropsikoloji alanında biliGsel yetersizliklerin tanılanmasında yaygın olarak kullanılır. Sözel akıcılık testlerinin bir alt türü olan semantik akıcılık ölçümü, katılımcıların belirli bir süre içerisinde verilen kategoriye ait olabildiğince çok sözcük üretmelerini gerektirir. Bu çalıGmada 4-6 yaG aralığındaki okul öncesi çocukların semantik akıcılık becerilerinin değerlendirilmesinin yanında yaG, cinsiyet ve annenin eğitim durumu değiGkenlerinin semantik akıcılık performansı üzerindeki etkisi incelenmiGtir. Bu amaç doğrultusunda, ‘Hayvanlar, Sebzeler ve Meyveler, Renkler, Gçecekler, Giysiler, Vücudumuzun Bölümleri ve Ev EGyaları’ kategorileri kullanılmıGtır. AraGtırmanın katılımcıları, yaGları 4-6 arasında değiGen 84 okul öncesi dönemdeki çocuktan oluGmaktadır. Katılımcılar yaGlarına göre, 4,5,6 yaG; annenin eğitim durumuna göre, düGük (ilkokul), orta (ortaokul ve lise) ve yüksek (önlisans ve üzeri) düzey Geklinde gruplara ayrılmıGtır. AraGtırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde sözel akıcılık performansının yaG ile birlikte artıG gösterdiği ortaya konmuGtur. Ancak cinsiyet değiGkeni bakımından değerlendirildiğinde çocuklar arasında anlamlı bir fark bulunamamıGtır. Eğitim değiGkeninde, annesi düGük eğitim grubunda yer alan çocukların sözel akıcılık performansının, diğer eğitim gruplarından daha yüksek olduğu görülmüGtür. Elde edilen veriler üretilen toplam ve farklı sözcük sayısına göre incelendiğinde en yüksek ortalama sözcük sayısının ‘Vücut Bölümleri’ ve en yüksek farklı sözcük sayısının ‘Hayvanlar’ kategorisinde olduğu görülmektedir. Son olarak yedi farklı kategoride üretilen sözcüklerin toplam ve ilk beG sıradaki üretim sıklığı hesaplanmıGtır.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11421/7180
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [123]