Kıdem tazminatı bakımından hizmetlerin birleştirilmesi
Abstract
ÖZET: Çalışma süresi boyunca işyeri ve işveren değişikliklerinin ortaya çıkması olasıdır. Böyle durumlarda, kıdem tazminatının hesaplanmasında esas alınacak hizmet süresinin belirlenmesi, önemli bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu sorunun çözümünde izlenecek yol da, İş Kanunu'nun 14. maddesinin 2., 3., 4. ve 5. fıkralarında içeriği ve koşulları belirlenmiş olan 'hizmetlerin birleştirilmesi' yöntemidir. Kıdem tazminatı bakımından hizmetlerin birleştirilmesinin koşulları; birleştirilecek hizmetlerin tamamının kamu kuruluşlarında geçmiş olması, ayrılmadan önceki son çalışmanın işçi statüsünde geçmiş olması, Sosyal Sigortalar Kanunu'na göre yaşlılık veya malullük, ya da toptan ödemeye hak kazanılmış olması önceki hizmet akitlerinin kıdem tazminatına hak kazandıracak biçimde son bulmuş olması, şeklinde sıralanabilir. Özel sektörde hizmetlerin birleştirilmesi koşulları ise, yine İş Kanunu'nun 14. maddesinin 2. fıkrasında belirlenmiştir. Belirtmek gerekir ki, sözü edilen 2. fıkra sadece özel sektör için uygulanmamaktadır. İşyerinin taşınması ve işçinin başka işyerine gönderilmesi haliyle çalışma sürelerinin aralıklı olması hali, kamu ve özel sektörün, hizmetlerin birleştirilmesindeki ortak sorunları olarak ayrı bir bölümde incelenmiştir. Özel sektörde genel kural, işçilerin kıdemlerinin, hizmet aktinin devam etmiş veya aralıklarla yeniden bağıtlanmış olmasına bakılmaksızın aynı işverenin bir veya değişik işyerlerinde çalıştıkları süreler dikkate alınarak hesaplanacağı, işyerlerinin devir veya intikali, ya da herhangi bir şekilde bir işverenden başka bir işverene geçmesi veya başka bir yere taşınması halinde işçinin kıdeminin işyeri veya işyerlerindeki hizmet akitleri sürelerinin toplamı üzerinden hesaplanacağıdır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [69]