Seçim dönemlerinde oy verme davranışını artırıcı iletişim kampanyaları
Abstract
Oy vermek, T.C. Anayasası'nda nitelikleri belirtilen her Türk seçmenine sunulmuş bir haktır. Oy verme davranışını açıklayan yaklaşımlar oy verme hakkını egemenlik hakkı, bir kamu görevi ve felsefi-siyasal görüş olarak değerlendirir. Türkiye'de oy vermek zorunludur. Oy vermenin zorunlu olduğu diğer ülkelere örnek olarak Belçika ve Avustralya verilebilir. Zo- runlu oyun gerekçeleri, oy vermenin bir kamu görevi oluşu ve katılma oranlarının düşüklüğüne dayanır. T.C. Anayasası'na göre oy vermek bir görev değil haktır ve seçime katılma oranları diğer ülkelerle kıyas- landığında oldukça yüksektir. Zorunlu oy uygulaması ile oy vermenin demokratik anlam ve değeri azalmakla beraber seçmen oy verme davra- nışı ile ilgili gerçek tutumunu da yansıtamaz. Çalışmanın amacı, dünyanın birçok ülkesinde olduğu gibi Türkiye'de zorunlu oy uygulamasını kaldırtmak ve seçmeni para cezası korkusu ile değil, oy vermenin gereğine inandırarak oy vermesini sağlamaktır. Bunu sağlamanın en demokratik yolu da ikna edici iletişim kampanyaları düzenleyerek, seçmeni oy verme davranışına teşvik etmek- tir. Amaca ulaşmak için çalışmada önce oy vermenin anlam ve önemi, oy vermeyi etkileyen değişkenler üzerinde durulmuştur. Daha sonra oy verme davranışını artırmada yararlanılacak ikna ve kitle iletişim kuramları açıklanarak, konu ile ilişkilendirilmiştir. So- nuncu bölümde ise, oy verme davranışını artırmada yararlanılacak bir iletişim modeli hazırlanmış ve bu modele uygun bir kampanya plan- lanmıştır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [137]