Algılanan aile içi iletişim biçimlerinin ergenlerin benlik saygısına etkisi ve bir uygulama örneği
Abstract
Ergenlik bireyin kimliğini sorguladığı kendini bulmaya başladığı çok hassas bir dönemdir. Bu dönemde ergen bireyler benliklerini oluştururken ailelerindeki iletisini biçimlerinin etkisi altında kalmakta ve çeşitli sıkıntılarım az çok ailelerine deyansıtmaktadırlar. Bunun yanında ailedeki iletişim sıkıntılarının da kendilerine az çok yansıması kaçınılmazdır. Bu araştırmada son yıllarda geliştirilen Aile İçi İletişim Teorisi ışığında ele alınan dört farklı aile iletişim biçiminin ergenin benlik saygısına yanı kendisinden memnuniyet derecesine ne derece etki ettiği tespit edilmişur. Bu dört farklı iletişim biçimi Diyalog Odaklılık ve Uyumluluk Odaklılık adında iki farklı özelliğin iletişim biçimlerindeki dağılımına göre belirlenmektedir.Hoşgörülü Aile İçi İletişim Biçimi, Çoğulcu Aile İçi İletişim Biçimi, Otoriter Aile İçi İletişim Biçimi ve Dağınık Aile İçi İletişim Biçimi olarak sınıflandırılan bu 4 grup düşük, orta ve yüksek benlik saygısı derecesine göre bir çalışma kümesine uygulanarak irdelenmiştir. Yapılan puanlamalar Ki Kare Testi (Chi Square Test) yardımıyla sınıflandırılmış ve ergenlerin aile içi iletişiminin "çoğulcu" yapıdan "dağınık" yapıya değiştiği tespit edilmişur. Daha çoğulcu ailelerde yaşayan ergenler dahafazla yüksek benlik saygı düzeyine sahiptir. Yapılan bu çalışmanın hem bu alanda çalışan iletişim uzmanlarına hem de kişisel gelişim birimlerine katkıda bulunması amaçlanmaktadır. Ergenlik dönemindeki sorunlara ilişkin yapılan araştırmalar, ergen bireyin yaşadığı çelişkilerin çözümünün sağlıklı olması halinde bunun ileriki yaşamına da o kadar sağlıklı aksettiğini göstermektedir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [137]