Anadolu Üniversitesi Bilgi Yönetimi Önlisans Programı'nın eleştirel düşünme açısından incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı, tümüyle çevrimiçi olarak yürütülen Anadolu Üniversitesi Bilgi Yönetimi Önlisans Programı'nı eleştirel düşünme açısından incelemektir. Bu amaç doğrultusunda; Programdaki derslerin ünitelerinin yapısı, Program'ın sunduğuolanakların öğrenciler tarafından kullanım durumu, Program'da görev yapan akademik danışmanların katkıları, Program'ın eleştirel düşünmenin gelişimini etkileyecek olanakları hakkında akademik danışman ve konu uzmanlarının görüşleri ve önerileri belirlenmeye çalışılmıştır. Betimsel bir çalışma olan araştırma durum çalışması desenindedir. Araştırma amacına ve desenine uygun olarak; Program'da yer alan derslerin yapısının; tasarım, işleyiş ve öğrenciyle etkileşim boyutlarında görev yapmakta olankonu uzmanları ve akademik danışmanların görüş ve deneyimlerinin eleştirel düşünme bakış açısıyla incelenmesi önem taşımaktadır. Derslerin yapısının belirlenmesi için, Program'ın İşletim Sistemleri dersinin 3 ünitesi olan 2., 12. ve 16. üniteler seçilmiş ve belge analizi yöntemiyle incelenmiştir. Akademik danışman ve konu uzmanlarının görüş ve deneyimlerinin belirlenebilmesi için; Program'da yer alan her dersin beş danışmanından en deneyimlisi olmak üzere 11 danışmanın ve iki konu uzmanının görüşleri yan-yapılandınlmış görüşmeler yoluyla alınmıştır. Ayrıca Bilgi Yönetimi Önlisans Programı'nın resmi web sitesi, program tanıtım broşürü ve program yetkililerinden alınan tanıtım bilgileri gibi arşiv belgelerinden yararlanılmıştır. Programınünitelerinin analizi, Bloom'un Taksonomisi temel alınarak belirlenen kodlar doğrultusunda yapılmıştır. Ünitelerin "Konular" ve "Uygulamalar" bölümlerinin amaç düzeyleri ve her ünite sonunda yer alan alıştırma düzeyleri; Bloom'un sınıflandırmasında yer alan bilgi, kavrama, uygulama, analiz, sentez, değerlendirme düzeyleri - açısından hazırlanan denetim listesi yardımıyla incelenmiştir. Akademik danışman ve konu uzmanlarının görüşlerinin analizi; araştırma amaçlan doğrultusunda, görüşmelerin yapılmasından sonra geliştirilen görüşme kodlama anahtarı aracılığıyla yapılmıştır. BYÖP eleştirel düşünme açısından incelendiğinde; Program'ın, çevrimiçi ünite düzeyleri, akademik danışmanların çevrimiçi öğrenmeye ilişkin bilgileri, öğrenme sürecindeki akademik danışman etkinlikleri, akademik danışman-öğrenci etkileşimi, öğrenci ödevleri ve işbirliğine dayalı öğrenme boyutlarında yetersiz kaldığı görülmektedir. Program'ın bu boyutlardaki işleyişi eleştirel düşünme becerilerini geliştirmekten uzaktır. Veri kaynaklarından elde edilen bulgular alanyazınla karşılaştınldığında; öğrenciye çeşitli öğrenme ortamlarının sunulması ve etkileşim olanağının sağlanması, eleştirel düşünmenin kazandınlmasında yeterli olmamaktadır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [79]