İşletmelerde sosyal muhasebe kuramı ve Türkiyede bir anket çalışması
Abstract
Bugün, herhangi bir işletmenin yöneticileri, elli yıl öncesine göre daha fazla sosyal sorumluluk içinde davranmak zorunluluğu ile karşı karşıyadırlar ve bunun bilincine çok hızlı bir biçimde varmakta- dırlar. -İşletmedeki kazalar ve bunların önlenmesi, -İşgörene daha iyi ve uygun çalışma koşullarının sağlanması ve gerekli araç ve gereçlerin verilmesi, -Üretilen mal ve hizmetlerin sunuluşunda tüketicinin korunma- sı, -Gerçek reklam yapma zorunluluğu, -İşletmenin faaliyette bulunduğu çevrenin ve bu çevredeki havanın kirlenmesi, -İşletmenin neden olduğu gürültü, -İşletmenin çevresiyle ilişkileri (Spor, kültürel, çocuk park- larının yapılması vb.), -İşletme içinde kaynakların korunması gibi konular bugünün çağdaş işletme yöneticilerinin sık kar- şılaştığı ve çözümlemek zorunda oldukları sorunlardır. Toplumu bir bütün olarak ilgilendiren bu konular işletme yönetimi üzerinde yoğun sosyal baskılar oluşturmaktadır. İşletme yöneticileri, sosyal sorum- luluklarını ne ölçüde ve biçimde yerine getirdiklerini işletme ile ilgili taraflara göstermek gereğini duymaktadırlar. Tüm bilgi sistemi içinde işletme yönetimine gerekli finansal bilgiyi toplamak ve sistemli bir biçimde sunmakta olan muhasebeci bu alanda da üzerine düşeni yapmalıdır. Muhasebecinin bu konudaki aracı ''Sosyal Muhasebe''dir. İşletme yönetiminin sosyal baskılara cevap vermesinin türlü nedenleri vardır: Herşeyden önce, toplumun bir üyesi olan işletmenin vicdanın tatmin edilmesi gerekir. İşletme, sosyal muhasebeyi kulla- narak üzerindeki sosyal baskıları bertaraf edebilir. Bu neden işletmenin sosyal sorumluluğu esasına dayanır. Muhasebecinin gözden uzak tutmaması gereken nokta, sosyal muhasebenin aynı zamanda işletmenin uzun dönem karlılığını artıran bir araç olma- sıdır. Bu da, muhtemel maliyetlerin muhtemel yararlarla dengede tutulması sorunudur. Muhtemel maliyetler; işletmenin ömrü boyunca ortaya çıkabilecek kayıplar, sosyal muhasebe için kullanılan ek ...
Collections
- Tez Koleksiyonu [269]